Byggmax Green Ventures: startar tillverkning av egna cirkulära produkter

Idag genomför Byggmax en Investor Update för att beskriva marknadsläget, uppdatera kring Byggmax finansiella utveckling och berätta mer om tillväxtpotentialen i nyligen genomförda förvärv. Dessutom lanseras Byggmax Green Ventures, ett nytt initiativ för att tillverka cirkulära produkter. Syftet är att tillverka produkter som efterfrågas av kunderna, samtidigt som utsläppen av växthusgaser minskas.

”Byggmax starka utveckling håller i sig. Vi har tagit många marknadsandelar de senaste åren, och förra årets förvärv ger oss ytterligare potential för organisk tillväxt. Samtidigt ser vi en stor affärspotential i klimatvänliga produkter, med en hög efterfrågan från våra kunder. Att affärsmässigt tillverka produkter som undviker utsläpp av växthusgaser är också en långsiktig modell för att skapa verklig förändring och bidra till att möta klimatutmaningen”, säger Mattias Ankarberg, vd Byggmax Group.

Den första investeringen inom Byggmax Green Ventures är redan genomförd och de första cirkulära produkterna kommer att vara på plats i Byggmax butiker och e-handel till hösten.

”Vi har bestämt oss för att göra allt vi kan för att minska utsläppen av växthusgaser och möta klimatförändringarna. De investeringar vi gör inom Byggmax Green Ventures ska göra verklig skillnad för dagens utsläpp. Vi utvärderar redan fler satsningar och letar också aktivt efter nya idéer som med vår hjälp kan bli till nya produkter på Byggmax hyllor”, säger Mattias Ankarberg.

Byggmax presenterar idag också nya mål för att minska utsläpp av växthusgaser. Detta inkluderar ett mycket ambitiöst mål för att minska utsläpp från den egna verksamheten (sk Scope 1 och 2) med 90 procent till 2027, jämfört med 2020. De nya målen följer metodiken inom Greenhouse Gas Protocol (GHG) samt Science Based Target initiative (SBTi)

Hör mer om Byggmax utveckling, marknadsandelar och initiativ på Byggmax digitala Investor Update som genomförs idag den 28 mars klockan 14.00-15.00.

Länk till registrering och sändningen finns på: om.byggmax.se

För mer information, vänligen kontakta:

Helena Nathhorst, CFO
E-post: helena.nathhorst@byggmax.se

Mattias Ankarberg, CEO Byggmax Group
Tel: 076-119 09 85
E-post: mattias.ankarberg@byggmax.se

Byggmax erbjuder byggmaterial och gör-det-själv-produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Oavsett budget eller tidigare erfarenheter, ger vi våra kunder kunskap och självförtroendet att fullfölja sina byggdrömmar. Alla har rätt till ett fantastiskt hem! Med över 190 butiker i Sverige, Norge och Finland och en populär e-handel är Byggmax en av nordens ledande detaljhandelskedjor inom bygg- och gör-det-själv-produkter. Koncernen omsatte 7,6 miljarder kronor år 2021 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.