• Byggmax/

Byggmax Group har tecknat en hållbarhetslänkad kreditfacilitet om 500 miljoner SEK med Handelsbanken

Byggmax Group har tecknat en revolverande kreditfacilitet om 500 miljoner SEK. Den treåriga faciliteten, som är länkad till bolagets hållbarhetsmål, ska användas till allmänna koncernändamål och har två förlängningsoptioner om ett år vardera. Faciliteten är tecknad med Handelsbanken, som Byggmax Group har ett mångårigt samarbete med. Den nya faciliteten utökar den befintliga kreditfaciliteten på 1 420 miljoner SEK till totalt 1 920 miljoner SEK.

Den nya kreditfaciliteten är tydligt länkad till Byggmax hållbarhetsmål;

• CO2e-utsläpp från egen verksamhet ska minska med 90 procent till år 2027 jämfört med år 2020
  • CO2e-utsläpp per transporterat ton gods ska minska med 70 procent till år 2030 jämfört med år 2010

Facilitetens årliga nyckeltalsnivåer är satta i linje med dessa mål och räntemarginalen för faciliteten påverkas i positiv eller negativ riktning beroende på om dessa nivåer möts.

–"Hållbarhet är en grundläggande del av vår strategi och hur vi gör affärer, och åtagandet i denna nya kreditfacilitet med Handelsbanken är ett bevis på vår beslutsamhet att nå våra ambitiösa hållbarhetsmål” säger Mattias Ankarberg vd Byggmax Group.

För mer information, vänligen kontakta:

Helena Nathhorst, CFO
E-post: helena.nathhorst@byggmax.se

Mattias Ankarberg, CEO Byggmax Group
Tel: 076-119 09 85
E-post: mattias.ankarberg@byggmax.se

Byggmax är en ledande nordisk detaljhandelskedja inom byggmaterial och gör-det-själv-produkter med en väl utbyggd e-handel och 190 butiker i Sverige, Norge och Finland. Byggmax erbjuder produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Byggmax vill finnas nära sina kunder och, oavsett budget eller tidigare erfarenhet, erbjuda kunderna kunskap att förbättra sina hem. I Byggmax Group ingår även Skånska Byggvaror, ett nordiskt e-handelsbolag med egenutvecklade komplexa produkter för hem och trädgård, som till exempel uterum och växthus. Koncernen omsatte 7,6 miljarder kronor år 2021 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.