Byggmax Group publicerar uppdaterade finansiella mål

Byggmax Group AB (publ) meddelar idag uppdaterade finansiella mål och bekräftar ambitionen att driva framtida lönsam tillväxt och värdeskapande. Styrelsen har beslutat att uppdatera de finansiella målen för att återspegla företagets ambition att växa mer än marknaden i kombination med lönsamhet och att upprätthålla en stark balansräkning. Byggmax effektiva affärsmodell möjliggör både utdelningar till aktieägare och investeringar i tillväxt.

"Vi har en tydlig plan för att uppnå våra mål. Baserat på vår starka lågprisposition kommer vi att fortsätta förenkla vår verksamhet, säkerställa utväxling av våra kommersiella investeringar och stärka vår marknadsnärvaro för att driva hållbar tillväxt och leverera betydande värde," säger Karl Sandlund, VD Byggmax.

De uppdaterade finansiella målen är:

• Tillväxt över marknadssnittet, vilket innebär en årlig försäljningsökning på minst 5 procent över en affärscykel
  • EBITA-marginal på minst 7 procent per år
  • Nettoskuld exkl. IFRS 16/EBITDA R12 ska inte överstiga 2,5x (oförändrad)
  • Byggmax ska dela ut 50 procent av nettovinsten, med hänsyn till den finansiella situationen (oförändrad)

Dessa finansiella mål ersätter de tidigare kommunicerade från mars 2021. Det bör noteras att hållbarhetsmålen förblir desamma som tidigare.

Byggmax VD Karl Sandlund och CFO Helena Nathhorst kommer att ge en uppdatering om de nya finansiella målen och den strategiska färdplanen under en telefonkonferens kl 10:30 CET idag.

Telefonkonferens information

En presentation kommer finnas tillgänglig på vår hemsida, https://om.byggmax.se/sv/investerare/presentationer

För att delta i konferensen ring följande nummer:

SE (Local): +46 10 884 80 16  PIN: 819327

UK (Toll Free) +44 800 358 1035 PIN: 819327

UK (Local) +44 20 3936 2999  PIN: 819327

För övriga länder se länk nedan:

Global Dial-In Numbers

PIN: 819327

Tryck *1 för att ställa en fråga, *2 för att dra tillbaka din fråga, eller *0 för operatörassistans.

En inspelning finns tillgänglig till onsdag den 5 juni 2024

Sverige och övriga länder: +44 020 3936 3001

UK (Toll free): +44 808 304 5227

PIN: 729024

Denna information är sådan som Byggmax Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-29 08:00 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Karl Sandlund, CEO Byggmax Group
Tel: 076-119 01 84
E-post: karl.sandlund@byggmax.se

Helena Nathhorst, CFO Byggmax Group
E-post: helena.nathhorst@byggmax.se

Byggmax är en ledande nordisk detaljhandelskedja inom byggmaterial och gör-det-själv-produkter med en väl utbyggd e-handel och 209 butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Byggmax erbjuder produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Byggmax vill finnas nära sina kunder och, oavsett budget eller tidigare erfarenhet, erbjuda kunderna kunskap att förbättra sina hem. I Byggmax Group ingår även Skånska Byggvaror, ett nordiskt e-handelsbolag med egenutvecklade komplexa produkter för hem och trädgård, som till exempel uterum och växthus. Koncernen omsatte 6,1 miljarder kronor år 2023 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.

Citat

Vi har en tydlig plan för att uppnå våra mål. Baserat på vår starka lågprisposition kommer vi att fortsätta förenkla vår verksamhet, säkerställa utväxling av våra kommersiella investeringar och stärka vår marknadsnärvaro för att driva hållbar tillväxt och leverera betydande värde.
Karl Sandlund, VD Byggmax