Delårsrapport januari - mars 2019

Första kvartalet innebar en bra start på året: försäljning och lönsamhet ökade, både bruttomarginal och kostnadskontroll  var starka, marknaden växte och Byggmax fortsatte ta andelar. Väderförutsättningarna var bättre än föregående år, även om inte lika gynnsamma som 2017.

Första kvartalet 2019:

Nettoomsättningen ökade med 7,5 procent till 715,4 Mkr (665,2)

Bruttomarginalen ökade till 33,4 procent (32,0 procent)

EBITA marginalen exkl. engångsposter förbättrades till -10,9 procent (-14,6 procent)

Byggmax startades 1993 och har totalt 162 butiker i tre länder. 109 anläggningar finns i Sverige, 42 i Norge och 11 i Finland. Företaget omsatte drygt 5,1 miljarder kronor år 2018 och fortsätter att expandera kraftigt. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010. För mer information se www.byggmax.se.