Fler husägare bygger på egen hand

Nästan 2 av 3 husägare, 63 procent, väljer att bygga sitt hemmaprojekt själva i stället för att anlita hantverkare, en tydlig ökning från 57 procent 2021. De främsta skälen är att spara pengar och en ökad glädje att bygga, visar en ny undersökning från KANTAR SIFO som Byggmax låtit göra.

– För oss är det viktigt att göra det lätt att vara nybörjare, fråga om råd och förverkliga sin idé på egen hand utan att det kostar skjortan. Vi ser hur allt fler förbättrar sina hem och hittar en genuin glädje i att bygga hemma, säger Mattias Ankarberg, vd på Byggmax.

Nästan nio av tio husägare, 89 procent, planerar att genomföra ett bygg- eller renoveringsprojekt hemma i sommar. Att spara pengar är ett skäl till att fler väljer att bygga på egen hand, men att lära sig nya saker och för att det är roligt toppar också listan.

– Vi vill att det ska vara roligt att bygga själv, för sin egen skull. Då blir du stoltare över resultatet och vill bygga mer. Redan under pandemin upptäckte fler glädjen i att bygga och vi ser att den trenden håller i sig, liksom självförtroendet, säger Mattias Ankarberg.

Att bygga tillsammans är något som också skapar mervärde. Av de som det senaste året byggt med sina barn svarar 85 procent att projektet var kul att genomföra. Och av de som byggt tillsammans med vänner instämmer 77 procent i påståendet ”Jag lärde mig en hel del på projektet”.

Att bygga något hemma blir en härlig aktivitet att göra tillsammans med vänner, sin partner eller med sina barn. Att njuta på en idyllisk altan på en sommarkväll är njutbart, men att få bygga den tillsammans verkar ge en uppskattad extra dimension, säger Mattias Ankarberg, vd på Byggmax.

Av de som ska bygga något i sommar är det 28 procent som planerar att bygga en altan eller uteplats. Trädgårdsprojekt såsom gräsmatta, häckar och plantering kommer också högt på listan över svenskarnas planerade sommarfixande.

Om undersökningen:
Statistiken kommer från Byggrapporten 2022 som kartlägger bygg- och renoveringstrender bland svenskarna. Rapporten baseras på en undersökning från KANTAR SIFO som omfattade 1 003 villa- eller fritidshusägare mellan den 31 januari och 7 februari 2022.

Bland annat ställdes frågan: Tror du att du kommer att genomföra något bygg-/renoveringsprojekt under året??
- Ja, definitivt: 51 procent
- Ja, troligen: 38 procent
- Nej: 11 procent

De 879 personer som svarade ja på första frågan fick sedan en följdfråga om vilken typ av projekt de planerar i sommar. Svaren fördelade sig enligt nedan.

Svar i procent
Trädgårdsprojekt (T.ex. gräsmatta, häckar, plantering osv) 48
Måla/tapetsera 48
Altan/uteplats 28
Annat 19
Byta golv 17
Fasad 16
Förråd/carport/friggebod/gästhus 14
Badrum 10
Tak 10
Kök 9
Ändra planlösning/bygga ut (ta bort vägg, bygga vägg) 6
Bastu 3

Läs mer här: Så bygger svenskarna 2022

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Svenhage, Media & Kampanjchef
Mobil: 0761190324
E-post: karin.svenhage@byggmax.se

Byggmax erbjuder byggmaterial och gör-det-själv-produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Oavsett budget eller tidigare erfarenheter, ger vi våra kunder kunskap och självförtroendet att fullfölja sina byggdrömmar. Alla har rätt till ett fantastiskt hem! Med över 190 butiker i Sverige, Norge och Finland och en populär e-handel är Byggmax en av nordens ledande detaljhandelskedjor inom bygg- och gör-det-själv-produkter. Koncernen omsatte 7,6 miljarder kronor år 2021 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.

Citat

Mattias Ankarberg