Grannens dag: Sju av tio lånar gärna ut verktyg till grannen

På lördag är det Grannens dag och enligt en Sifoundersökning gjord på uppdrag av Byggmax är grannsämjan bland Sveriges hemmafixare god. Sju av tio lånar gärna ut verktyg till grannen och lika många tar tacksamt emot goda råd kring byggprojekten.

– Det pratas ofta om grannfejder och osämja mellan grannar, men vi delar inte den bilden. De flesta hemmafixare är snarare väldigt generösa mot sina grannar och delar gärna med sig av både verktyg och kunskap, säger Mattias Ankarberg, vd på Byggmax.

Enligt Sifoundersökningen lånar sju av tio, 74 procent, gärna ut verktyg till sin granne. Lika många tar gärna hjälp eller råd från grannen när de ska bygga. Hela nio av tio, 90 procent, tycker dessutom att grannen sköter sig och lämnar tillbaka lånade verktyg i tid.

Vi tycker det är både schysst och smart att man delar verktyg med varandra i stället för att alla köper nytt. Dessutom tror jag att de flesta som bygger eller fixar hemma någon gång behövt ett gott råd, då är det fint att man kan fråga grannen, säger Mattias Ankarberg.

Statistiken är hämtad från Byggrapporten 2020, där Byggmax sammanställer trender om svenskarnas byggvanor. Läs hela rapporten här.

Nyckelsiffror om hemmafixande grannar:

• 7 av 10 lånar gärna ut verktyg till grannen
  • 7 av 10 tar gärna emot byggråd från grannen
  • 9 av 10 tycker grannen lämnar tillbaka verktyg i tid
  • 9 av 10 lämnar också tillbaka verktyg i tid

Om undersökningen:
Genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Byggmax under tidsperioden 21 januari–14 februari 2020. 1 000 svenskar som äger villa och eller fritidshus svarade på frågorna.

Frågorna som ställdes var:
Vad av följande har du gjort någon gång?

Lånat grannes verktyg lite för länge.

• Ja: 10 procent

• Nej: 90 procent

Irriterat mig på att grannen lånat verktyg för länge.

• Ja: 9 procent

• Nej: 91 procent

300 svenskar svarade på fördjupningsfrågorna:

Vilka av följande håller du med om när det gäller kunskap/hjälp för dina byggprojekt?

Jag lånar gärna ut verktyg till grannen.

• Ja: 74 procent

• Nej: 26 procent

Jag tar gärna emot hjälp/råd av grannen.

• Ja: 70 procent

• Nej: 30 procent

För mer information, vänligen kontakta:

Sanna Westman, Marknadschef
E-post: sanna.westman@byggmax.se

Byggmax erbjuder byggmaterial och gör-det-själv-produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Oavsett budget eller tidigare erfarenheter, ger vi våra kunder kunskap och självförtroendet att fullfölja sina byggdrömmar. Alla har rätt till ett fantastiskt hem! Med över 160 butiker i Sverige, Norge och Finland och en populär e-handel är Byggmax en av nordens ledande detaljhandelskedjor inom bygg- och gör-det-själv-produkter. Koncernen omsatte 5,2 miljarder kronor år 2019 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.