Höganäs toppar Byggmax Landsbygdsindex

Höganäs toppar Byggmax Landsbygdsindex. Indexet rankar Sveriges landsbygdskommuner utifrån sysselsättning, befolkningsutveckling, utbyggnad av fiberbredband, nystartade företag och användning av rotavdrag. Sist i rankingen hamnade Haparanda stad.

– Det finns en enorm potential för tillväxt i landets landsbygdskommuner. Vi etablerar gärna på mindre orter och därför vi har valt att kartlägga Sveriges kommuner i ett landsbygdsindex, säger Mattias Ankarberg, vd på Byggmax.

Det är första gången som Byggmax Landsbygdsindex presenteras. Basen är offentlig statistik om sysselsättning, befolkningsutveckling, utbyggnad av fiberbredband, antal nystartade företag och användning av rotavdrag – faktorer som är viktiga för landsbygdsutvecklingen och visar på utvecklingen i en kommun. Höganäs högsta placering var i kategorin fiberutbyggnad där kommunen nådde en andra plats.

– Kategorierna säger alla något om hur vindarna blåser i en kommun. Vi vill se en levande landsbygd där människor kan leva och bo. Det försöker vi bidra till utifrån vårt perspektiv genom att skapa arbetstillfällen på mindre orter och att köpa vårt virke lokalt, säger Mattias Ankarberg.

Rankingen omfattar de 158 kommuner som enligt Tillväxtverkets definition är landsbygdskommun eller tätort långt från storstad. Statistikunderlaget är inhämtat från offentlig statistik hos Tillväxtverket, SCB, Post- och telestyrelsen, Bolagsverket och Skatteverket.

Topp 10 Byggmax Landsbygdsindex

1. Höganäs
  2. Tjörn
  3. Sotenäs
  4. Orust
  5. Tranemo
  6. Krokom
  7. Åre
  8. Öckerö
  9. Mörbylånga
  10. Lekeberg

Ta del av hela Byggmax Landsbygdsindex och se hur din kommun rankade i samtliga kategorier här.

För mer information, vänligen kontakta:

Sanna Westman, Marknadschef
Mobil: +46 76-119 00 91
E-mail: sanna.westman@byggmax.se

Byggmax erbjuder byggmaterial och gör-det-själv-produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Oavsett budget eller tidigare erfarenheter, ger vi våra kunder kunskap och självförtroendet att fullfölja sina byggdrömmar. Alla har rätt till ett fantastiskt hem! Med över 160 butiker i Sverige, Norge och Finland och en populär e-handel är Byggmax är en av nordens ledande detaljhandelskedjor inom bygg- och gör-det-själv-produkter. Koncernen omsatte omsatte 5,2 miljarder kronor år 2019 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.