Karl Sandlund utsedd till ny vd och koncernchef för Byggmax Group

Styrelsen i Byggmax Group AB (publ) har utsett Karl Sandlund till ny vd och koncernchef. Karl kommer närmast från en tjänst som COO för AcadeMedia, och har tidigare haft flera ledande befattningar på SAS, senast som Chief Commercial Officer.

”Det är med stor glädje jag välkomnar Karl som ny vd på Byggmax”, säger Anders Moberg, styrelsens ordförande. ”Byggmax är väl rustat för framtiden, med en stark lågprisposition, moderniserat kunderbjudande, ambitiös hållbarhetsagenda och rekordhögt medarbetarengagemang. Karls omvittnade goda ledaregenskaper och erfarenhet av kommersiell utveckling kommer vara viktiga för Byggmax framtid.”

Karl Sandlund kommer närmast från en tjänst som COO för AcadeMedia. Han har tidigare haft flera ledande befattningar på SAS, varav senaste roller som Chief Commercial Officer och tf vd och koncernchef. Han inledde sin karriär på McKinsey & Company i Stockholm, och är civilingenjör i Industriell ekonomi från Tekniska Högskolan vid Linköpings Universitet.

”Jag ser verkligen fram emot att få vara en del av Byggmax fortsatta resa”, säger Karl. ”Jag har som kund imponerats av den varumärkesresa Byggmax har gjort senaste åren, och hoppas nu få använda mina erfarenheter för att bidra till Byggmax nästa steg. Det ska bli väldigt roligt att arbeta tillsammans med alla engagerade kollegor på Byggmax för att hjälpa våra kunder förverkliga sina byggdrömmar.”

Karl kommer att tillträda sin nya position senast den 17 oktober 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Mattias Ankarberg, CEO Byggmax Group
E-post: mattias.ankarberg@byggmax.se

Byggmax är en ledande nordisk detaljhandelskedja inom byggmaterial och gör-det-själv-produkter med en väl utbyggd e-handel och 200 butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Byggmax erbjuder produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Byggmax vill finnas nära sina kunder och, oavsett budget eller tidigare erfarenhet, erbjuda kunderna kunskap att förbättra sina hem. I Byggmax Group ingår även Skånska Byggvaror, ett nordiskt e-handelsbolag med egenutvecklade komplexa produkter för hem och trädgård, som till exempel uterum och växthus. Koncernen omsatte 7,3 miljarder kronor år 2022 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.