Lottie Svedenstedt till Byggmax styrelse

Byggmax är den ledande lågprisaktören inom bygghandel i Norden. Nu förstärker bolaget sin styrelse med gedigen detaljhandelskompetens då Lottie Svedenstedt tar plats som styrelseledamot. Lottie är idag en av Sveriges mest rutinerade styrelseproffs och har mångårig erfarenhet från ledande operativa befattningar i svenska detaljhandelsföretag med internationell verksamhet, såsom IKEA, H&M och Åhléns.

Lottie Svedenstedt är 52 år och jurist i botten. Hon har en mycket stor erfarenhet från strategiska chefsbefattningar inom detaljhandel, marknadsföring och varumärkespositionering med tonvikt på entreprenörsdrivna bolag, däribland IKEA of Sweden, Inter IKEA Systems, H&M och Åhlens. Lottie är idag styrelseordförande i MiL (Managementinstitutet i Lund) samt styrelseledamot i Stampen AB, Stadium AB, Swedavia, Clas Ohlson AB, mkt media ab, Promedia AB, Global Health Partner AB, Bergendahls Home Deco AB och ITAB Shop Concept AB. Hon har tidigare även varit styrelseledamot i bland annat Björn Borg AB, Expert AB och Erik Skoglund AB. Byggmax styrelse består därmed av styrelseordföranden Fredrik Cappelen samt styrelseledamöterna Johannes Lien, Stefan Linder, Anders Moberg, Stig Notlöv och Lottie Svedenstedt. – Vi är mycket nöjda med att förstärka Byggmax styrelse med Lottie Svedenstedt. Hon har gedigen erfarenhet både från ledande operativa befattningar och styrelseuppdrag i framgångsrika detaljhandelsbolag. Med Lottie i styrelsen breddar vi kompetensen och får in nya värdefulla perspektiv, säger Fredrik Cappelen, styrelsens ordförande. Byggmax idé – att sälja byggvaror av hög kvalitet till lågt pris – tilltalar många, i både hög- och lågkonjunktur. Flera år i rad har Byggmax korats till vinnare i DNs omfattande prisjämförelse mellan olika aktörer i byggsektorn. Så sent som under april månad blev Byggmax återigen utsedd till kedjan med lägsta pris på ett urval jämförbara varor. – Byggmax har etablerat sig i Norden som prisledare med ett tydligt erbjudande inom ett attraktivt segment och med fortsatta tillväxtambitioner. Jag ser fram emot att bidra med min erfarenhet och kunskap till Byggmax fortsatta utveckling”, säger Lottie Svedenstedt, nytillträdd ledamot i styrelsen. Byggmax har sedan starten 1993 öppnat 65 butiker. Samtidigt som expansionen i Sverige fortsätter expanderar Byggmax även i Norge och Finland. I dagsläget finns totalt 49 butiker i Sverige, 13 i Norge och tre butiker i Finland.