Målning och tapetsering vanligaste hemmafixet

Sju av tio husägare har renoverat hemma det senaste året. De vanligaste byggprojekten är att måla, tapetsera, fixa till trädgården samt bygga en ny altan eller uteplats. Det visar Byggrapporten 2021 som kartlägger bygg- och renoveringstrender bland svenskarna.

Mer än hälften, 57 procent, av de som fixat hemma det senaste året har målat eller tapetserat. Det är därmed det vanligaste hemmafixet, följt av olika trädgårdsprojekt i form av gräsmatta, häckar och plantering, samt altan/uteplatsbyggen.

– Att byta ytskikt på en vägg är ett smart och effektfullt sätt att förnya sitt hem, dessutom är det lätt och relativt billigt att göra själv. Så det är inte så konstigt att många hemmafixare greppat penseln det senaste året, säger Mattias Ankarberg, vd på Byggmax.
Hemmafixandet i Sverige har ökat något under de senaste tolv månaderna. Nästan tre av fyra, 73 procent, av de tillfrågade villa/fritidshusägarna uppger att de genomfört något bygg- eller renoveringsprojekt hemma. Det motsvarar en ökning med två procentenheter sedan fjolårets mätning.

– Vi tycker att alla har rätt till ett fantastiskt hem, och att fixa hemma själv stärker både självkänslan och stoltheten över den egna bostaden. Dessutom är det snällt mot plånboken, säger Mattias Ankarberg.

Om undersökningen:
Byggmax lät Sifo ställa frågan Har du genomfört något bygg-/renoveringsprojekt under de senaste 12 månaderna? Det kan vara stort eller litet (t.ex. målat om en vägg etc.). Frågan ställdes till 1 004 villa- eller fritidshusägare. Till de 73 procent som svarade ja ställdes följdfrågan Vilka bygg-/renoveringsprojekt har du genomfört under de senaste 12 månaderna?

Undersökningen gjordes mellan den 29 januari och 3 februari 2021.

De vanligaste hemmafixen

Typ av hemmafix Procent
Målat/tapetserat 57
Trädgårdsprojekt (T.ex. gräsmatta, häckar, plantering osv) 37
Altan/uteplats 25
Annat 22
Bytt golv 20
Fasad 18
Förråd/carport/friggebod/gästhus 13
Badrum 12
Kök 12
Tak 12
Ändrat planlösning/byggt ut (tagit bort vägg, byggt vägg) 12
Bastu 3

För mer information, vänligen kontakta:

Sanna Westman, Marknadschef
E-post: sanna.westman@byggmax.se

Byggmax erbjuder byggmaterial och gör-det-själv-produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Oavsett budget eller tidigare erfarenheter, ger vi våra kunder kunskap och självförtroendet att fullfölja sina byggdrömmar. Alla har rätt till ett fantastiskt hem! Med över 170 butiker i Sverige, Norge och Finland och en populär e-handel är Byggmax en av Nordens ledande detaljhandelskedjor inom bygg- och gör-det-själv-produkter. Koncernen omsatte 6,8 miljarder kronor år 2020 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.