Möjlighet att förhandsrösta vid årsstämman i Byggmax

Styrelsen i Byggmax Group AB (publ) har beslutat att möjliggöra för aktieägare att utöva sin rösträtt vid årsstämman den 6 maj 2020 genom att förhandsrösta. Syftet är att minska risken för spridning av covid-19 (coronaviruset) genom att minimera antalet personer i stämmolokalen.

Förhandsröstning sker genom poströstning med stöd av lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor. Byggmax uppmanar sina aktieägare att utnyttja denna möjlighet för att på så sätt minska antalet personer som närvarar fysiskt på stämman och därmed risken för spridning av covid-19.

Aktieägare som önskar utnyttja möjligheten till förhandsröstning ska fylla i och underteckna det formulär för poströstning som finns tillgängligt på bolagets hemsida (https://om.byggmax.se/sv/bolagsstyrning/bolagsstämma). Formuläret ska sedan skickas per post till Byggmax Group AB (publ), c/o Advokatfirman Lindahl KB, Studentgatan 6, 211 38 Malmö. Bolaget godtar även att ett ifyllt och undertecknat formulär skickas per e-post till byggmax@lindahl.se.

Formuläret ska vara Byggmax tillhanda senast måndagen den 4 maj 2020 kl. 12.00. Om aktieägaren är en juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling bifogas. Detsamma gäller om aktieägaren förhandsröstar genom ombud. Aktieägaren får inte förse förhandsrösten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är rösten ogiltig. Ytterligare anvisningar och villkor framgår av formuläret för poströstning.

Vänligen observera att anmälan till årsstämman måste ha skett senast kl. 16.00 onsdagen den 29 april 2020 även om aktieägaren väljer att utnyttja möjligheten till förhandsröstning. Vidare måste aktieägaren vara införd i eget namn i bolagets aktiebok onsdagen den 29 april 2020. Instruktioner om detta finns i kallelsen till årsstämman som offentliggjordes den 3 april 2020.

För ytterligare information, kontakta:

Helena Nathhorst, CFO

E-post: helena.nathhorst@byggmax.se

Mattias Ankarberg, CEO Byggmax Group

E-post: mattias.ankarberg@byggmax.se

I Byggmax Group ingår Byggmax, Skånska Byggvaror och Buildor. Koncernen omsatte 5,3 miljarder kronor år 2019 och Byggmax Group är noterat på Nasdaq sedan 2010.

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 109 butiker i Sverige, 42 butiker i Norge och 10 i Finland. På hemsidan finns hela butikssortimentet tillgängligt, tillsammans med ett omfattande beställningssortiment. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. I koncernen ingår Skånska Byggvarorkoncernen samt Buildor AB. Skånska Byggvaror är ett expansivt distans- och e-handelsföretag som bl a säljer uterum och växthus. Skånska Byggvaror har verksamhet i Sverige och Norge och har även ett antal showroombutiker. Buildor är en snabbväxande e-handelsaktör inom byggvaror, hem och trädgård.