Så här rensar du hängrännorna säkert och effektivt

Hösten är i full gång och på vissa ställen kom även vintern på ett kort besök, så det är alltså hög tid att rensa hängrännorna. Här är Byggmax 6 tips för en säker och effektiv rensning av rännorna.

-Löv, blad och barr som lägger sig i hängrännorna kan hindra vattnet från att nå stuprören och istället hitta andra vägar, som kan vara skadliga för huset. Därför uppmuntrar vi alla att spendera de första dagarna i september med att kontrollera sina takrännor säger Magnus Sjöberg, gör-det-själv-expert på Byggmax.

1. Ha rätt stege
Med rätt stege som är rätt uppställd blir det lättare att utföra jobbet och det kan dessutom göras säkert. Se till att underlaget där stegen ställs är stabil och låt stegen luta runt 75° mot marken, vilket är det optimala. Flytta även stegen ofta i stället för att luta dig ut för långt åt sidorna, annars är det lätt att stegen börjar glida i sidled.

2. Jobba inte ensam
Det är alltid bra att vara två när man fixar med huset, speciellt om man ska upp på stegar och jobba. Låt en klättra så kan den andra heja på nerifrån samtidigt som denne håller stegen.

3. Rensa taket först
Börja med att rensa bort löv och kvistar från taket innan du påbörjar rensningen av hängrännorna, annars får du snart bara göra om jobbet igen.

4. Ha rätt utrustning
Att rensa hängrännor är som vilket hemmafix som helst – med rätt utrustning som används på rätt sätt så är halva jobbet gjort. För att rensa hängrännor finns det många finurliga specialverktyg, men ofta funkar det bra att bara använda händerna. Är det mycket att rensa kan en halverad läskflaska fungera bra att ösa med och en toalettborste rengör fint även här.

5. Töm renstrattar eller installera lövsilar
För att undvika att löv och barr stoppar upp i ditt dagvattensystem är monteras ofta renstrattar eller lövsilar mellan stuprör och markrör. Har du renstrattar måste du regelbundet tömma dessa så att inte vattnet stoppar upp, eller så monterar du självrensande lövsilar istället.

6. Kolla skicket på rännor och rör
När rännorna är rensade är det även bra att inspektera skicket på både dem och rören, samt att lutningen är bra. Prova genom att hälla i lite vatten och se så att det rinner ner som det ska i stupröret. Läcker rännan så behöver denna bytas eller tätas för att undvika att vatten orsakar skador på huset.

För mer information, vänligen kontakta:
Sanna Westman, Marknadschef
E-post: sanna.westman@byggmax.se

Byggmax erbjuder byggmaterial och gör-det-själv-produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Oavsett budget eller tidigare erfarenheter, ger vi våra kunder kunskap och självförtroendet att fullfölja sina byggdrömmar. Alla har rätt till ett fantastiskt hem! Med över 170 butiker i Sverige, Norge och Finland och en populär e-handel är Byggmax en av Nordens ledande detaljhandelskedjor inom bygg- och gör-det-själv-produkter. Koncernen omsatte 6,8 miljarder kronor år 2020 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.