Så här undviker du renoveringsmissarna i sommar

Mer än varannan svensk, 56 procent, planerar att genomföra sina bygg- och renoveringsprojekt själva. Det visar Byggrapporten 2021 som kartlägger bygg- och renoveringstrender bland svenskarna. Här är de vanligaste renoveringsmisstagen och hur du bäst undviker dem.

– Under semestern är det många som passar på att renovera såväl hemmet, sommarstugan eller att bygga uteplats. Det går att spara många tusenlappar på att göra jobbet själv, men det gäller att planera arbetet väl för att slippa otrevliga överraskningar, säger Magnus Sjöberg, gör-det-själv-expert på Byggmax.

En av fyra, 25 procent, svarar att de har svårt att hålla budget i sina bygg- och renoveringsprojekt. Samtidigt anger sex av tio, 62 procent, att man bygger själv just för att spara pengar, visar statistik från Byggrapporten 2021.

– Det största misstaget är att man hoppar över förarbetet och planeringen och det är lätt att missbedöma såväl tiden som kostnaden för att slutföra ett projekt. Lägg gärna några timmar på att lista upp vad som ska göras och uppskatta en realistisk tid för varje del. Då kan du lättare prioritera och undviker stressen över att inte hinna färdigt med projektet, säger Magnus Sjöberg.

Byggmax tips inför renoveringen:

1. Välj ut de projekt som verkligen måste göras och något som du verkligen vill göra.

2. Underskatta inte tiden det tar att slutföra ett projekt – det tar ofta längre tid än man tror.
  3. Gör en enkel budget och lägg till 10–20 procent för oförutsedda kostnader.
  4. Påbörja ett projekt åt gången och se till att avsluta det innan du går vidare till nästa.
  5. Läs på innan du sätter igång. På byggmax.se finns hundratals gör-det-själv-guider inom olika projekt.
  6. Fira framgångarna i takt med att olika delmoment blir klara – det blir roligare så!
  7. Bra verktyg gör halva jobbet. Med verktyg som passar för ditt projekt blir resultatet ofta bättre och du förhindrar lättare skador.
  8. Skydda dig och andra med rätt skydd för det du ska göra. Ingen renovering är värd en skada.

Om undersökningen
Byggmax lät Kantar Sifo ställa frågan Kommer du att anlita hantverkare till ditt bygg-/renoveringsprojekt? Frågan ställdes till 822 villa- eller fritidshusägare mellan den 29 januari och 3 februari 2021. Så här fördelades svaren:

- Ja, till hela projektet: 12 procent
- Ja, till delar av projektet: 28 procent
- Nej, jag bygger/renoverar själv: 56 procent
- Tveksam, vet ej: 3 procent

De vanligaste projekten att genomföra själv

Typ av projekt

Procent som bygger/renoverar själv
Måla/tapetsera 73
Altan/uteplats 72
Trädgårdsprojekt (t.ex. gräsmatta, häckar, plantering) 70
Förråd/carport/friggebod/gästhus 63
Fasad 63
Bastu 60
Byta golv 59
Ändra planlösning/bygga ut (ta bort vägg, bygga vägg) 44
Kök 40
Tak 31
Badrum 18

För mer information, vänligen kontakta:

Sanna Westman, Marknadschef
Mobil: +46 76-119 00 91
E-mail: sanna.westman@byggmax.se

Byggmax erbjuder byggmaterial och gör-det-själv-produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Oavsett budget eller tidigare erfarenheter, ger vi våra kunder kunskap och självförtroendet att fullfölja sina byggdrömmar. Alla har rätt till ett fantastiskt hem! Med över 170 butiker i Sverige, Norge och Finland och en populär e-handel är Byggmax en av nordens ledande detaljhandelskedjor inom bygg- och gör-det-själv-produkter. Koncernen omsatte 6,5 miljarder kronor år 2020 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.