Stor osäkerhet när svensken handlar byggvaror

Många hemmasnickare känner osäkerhet inför nya byggprojekt. Det visar en färsk undersökning som Byggmax har låtit genomföra. De största utmaningarna – utöver att få tid till renoveringen – är hur själva bygget ska gå till och att beräkna hur lång tid projektet tar. Byggmax lanserar därför ett innovativt butikskoncept med produktinformation och instruktionsfilmer direkt i mobilen.

– Många kunder känner sig osäkra och nästan lite dumma när de ska köpa byggmaterial. Vi satsar därför på att göra upplevelsen i butik inspirerande och bjuda på information via skyltar i butiken och en app som länkar till mer utförlig information om produkten och inspirations- och instruktionsfilmer, säger Daniel Juhlin, marknads- och IT-chef för Byggmax.

Mer information direkt i handen

Kunderna kan skanna QR-koder via sin smartphone direkt i butik och snabbt få information om vilken produkt man ska välja samt se instruktionsfilmer. Byggmax har sedan tidigare marknadens mest genomarbetade bygginstruktioner i 3D-format, filmer som tagits fram i samarbete med branschföreningar och följer svensk byggnorm.

– I våra undersökningar ser vi att kunder avstår köp på grund av osäkerhet i butiken, vilken skruv eller färg som är bäst samt hur man ska göra när man bygger altan, renoverar ett rum eller byter fönster. Nu får du tillgång till all information direkt i butiken eller mobilen, säger Daniel Juhlin.

I konceptet ingår även nya tjänster som beräkning av hur mycket material som krävs för byggprojektet, inköpslistor direkt i mobilen, hemkörning samt ett skyltsystem som är tydligare och mer inspirerande. För vissa projekt som golvläggning och målning kan man dessutom köpa till hantverkstjänster till fast pris.

Könsskillnader i snickarboden

Svenskar är duktiga och gör grundlig research inför sina byggprojekt. Men vem vi ber om råd skiljer sig mellan könen. Över hälften av kvinnorna (51 procent) frågar sin partner, medan knappt en tredjedel av männen (29 procent) gör detsamma. Däremot frågar männen (37 procent) sina vänner i mycket större utsträckning än kvinnor (13 procent).

– Generellt ställer bygghandeln väldigt höga krav på kunderna i butik. Exempelvis finns ingen information om vilka skruvar som lämpar sig för vilket typ av bygge – den kunskapen vill vi nu göra mer lättillgänglig för konsumenten, säger Daniel Juhlin.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Agervald, VD Byggmax, Mobil: 0761-19 00 20, E-post: magnus.agervald@byggmax.se

Daniel Juhlin, marknads- och IT-chef, mobil: 076-119 00 30, e-post: Daniel.juhlin@byggmax.se

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 66 butiker i Sverige från Ystad till Luleå.

Företaget omsatte cirka 3,1 miljarder kronor år 2012 och fortsätter att expandera kraftigt. Byggmax

finns även med 23 anläggningar i Norge och 9 i Finland. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att

vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet.

Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta

på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre

byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.

För mer information se www.byggmax.se .