Svenskarna väljer hammaren före hängmattan

Gör det själv-trenden håller i sig och i sommar snickras det för fullt i Norden. Norrmännen är flitigast med hammaren, hela 61 procent ska renovera i sommar. Svenskarna följer tätt efter med 55 procent. I Finland tar man det lugnast, där uppger 51 procent att de ska snickra. Det vanligaste byggprojektet i samtliga länder är lite otippat inomhusrenovering, tätt följt av terrassbygge och olika anläggningsprojekt i trädgården.

-       Vår och sommar byggs det mest, det gäller i hela Norden. Svenskarna sticker ut lite genom att i störst utsträckning snickra för att koppla av från den stressiga vardagen, säger Magnus Agervald, VD för Byggmax.

Det visar undersökningen ”Den nordiska snickarglädjen” där Byggmax frågat 2062 svenskar, norrmän och finländare om de planerar att snickra på semester, vad de helst bygger, hur duktiga de anser sig vara på att snickra och vem i hemmet som har huvudansvaret för snickrandet.

Norrmän flitigast, finländare latast

Det vanligaste byggprojektet i alla tre länder är inomhusrenovering. I Norge väljer dock lika många att bygga uteplats eller terrass. Näst populärast är olika trädgårdsprojekt i Norge och Finland och terrassprojekt i Sverige.

Norrmännen ligger inte på latsidan. 61 procent av de tillfrågade uppger att de kommer att renovera hemma under sommaren. Motsvarande siffra för Sverige är 55 procent medan Finland tar det lugnare under sommaren med 51 procent som snickrar.

Svenskar snickrar för att koppla av och skapa något med händerna

Den vanligaste anledningen för att snickra är gemensamt för alla tre länder. Behovet av att reparera sitt hem är den främsta anledningen, särskilt i Norge, där hela 48 procent anger detta skäl, följt av behovet av att förändra och bygga ut.

Svenskarna skiljer ut sig genom att uppge att de snickrar för att uppnå tillfredsställelsen med att skapa något med händerna och många känner också att renovering är något avkopplande och avstressande (17 procent), jämfört med norrmännen (12 procent) och finländarna (11 procent). I Norge är det viktigare att renovera för att höja värdet på sin bostad (20 procent).

Regionala skillnader i Sverige

I Norrland väljer flest att renovera inomhus, 33 procent. Även i Skåne är det populärt att hålla sig inomhus (25 procent). I Dalarna/Västmanlands/Gävleborgs län kommer 23 procent att bygga terrass eller uteplats i sommar och hela 34 procent av östgötarna uppger att de väljer detsamma. I Kronobergs län håller man sig däremot till olika typer av trädgårdsanläggning (23 procent).

Våra flitigaste hobbysnickare bor i Norrbottens/Västerbottens/Jämtlands/Västernorrlands län, 63 procent säger att de ska bygga något i sommar, tätt följt av östgötarna (62 procent) I Kronobergslän är man däremot betydligt latare, 52 procent svarar att de inte ska bygga eller renovera något i sommar.

Gör Det Själv-marknaden fortsatt stark

Gör Det Själv-marknaden uppskattas idag till cirka 30 miljarder kronor* i Sverige. Svenskarna handlar även i allt större utsträckning på nätet, gör fler efterforskningar och jämförelser av produkter. Tillväxten för e-handeln beräknas överträffa de traditionella branscherna med 8 procent per år och utgöra 7,8 procent av BNP 2015**.

Källor: *Mintel DIY Retailing, **Boston Consulting Group

Magnus Agervald, VD Byggmax, 076-11 90 02

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 55 butiker i Sverige från Vellinge till Luleå. Företaget

omsatte cirka 2,8 miljarder kronor år 2010 och fortsätter att expandera kraftigt. Byggmax finns även med 16

anläggningar i Norge och 7 i Finland, det totala antalet butiker är 78. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. För mer information se www.byggmax.se.