Byggmax Group AB:s årsstämma 2015 uppdrog åt styrelsens ordförande att årligen, och senast vid tredje kvartalets utgång, sammankalla de per den 31 augusti enligt Euroclear Sweden AB tre största aktieägarna i bolaget, vilka sedan äger utse varsin ledamot till valberedningen. Därutöver kan styrelsens ordförande utses att ingå i valberedningen. Valberedningens mandatperiod sträcker sig fram till dess att ny valberedning utsetts.

Valberedningen har följande sammansättning:

Cecilia Marlow från Nordea Investment Funds
Lennart Francke från Swedbank Robur fonder
Hans Ek från SEB Investment Management

Valberedningen ska bereda och till årsstämman lämna förslag till:
• val av ordförande vid årsstämma,
• val av styrelseordförande och övriga ledamöter till bolagets styrelse,
• styrelsearvode uppdelat mellan ordförande och övriga ledamöter,
• val av och arvode till revisor (i förekommande fall), samt
• beslut om principer för hur valberedning utses (i förekommande fall).

Byggmax årsstämma 2016 kommer att äga rum den 10 maj 2016 i Stockholm.

Aktieägare som vill lägga fram förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till info@byggmax.se.

Stockholm den 21 september 2015
Byggmax Group AB (publ)

Informationen är sådan som Byggmax Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lag om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 september kl 10.

För ytterligare information kontakta:

Magnus Agervald, CEO
E-post: magnus.agervald@byggmax.se

Om Byggmax

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 75 butiker i Sverige från Ystad till Luleå. Företaget omsatte cirka 3,5 miljarder kronor år 2014 och fortsätter att expandera kraftigt. Byggmax finns även med 30 anläggningar i Norge och 13 i Finland. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.

För mer information se www.byggmax.se