Vd och koncernchef Mattias Ankarberg lämnar Byggmax Group

Byggmax Groups vd och koncernchef Mattias Ankarberg har meddelat styrelsen att han beslutat att lämna bolaget.

Efter drygt sex år som vd och koncernchef har Mattias Ankarberg meddelat att han lämnar Byggmax Group för att bli vd för ett annat bolag i en annan bransch.

Mattias kommenterar: ”Jag har haft en alldeles fantastisk tid på Byggmax. Jag är väldigt stolt över den modernisering av bolaget och kunderbjudandet som vi åstadkommit de senaste åren, de lyckade tillväxtinitiativen, och den tillväxtresa och starka resultatutveckling som vårt arbete medfört. Jag är framför allt tacksam över att varje dag ha fått arbeta med en fantastisk ledningsgrupp och så många drivna och duktiga kollegor. Byggmax är ett fantastiskt företag med stora möjligheter framför sig, men jag har fått ett erbjudande jag kände jag inte kunde tacka nej till.”

Anders Moberg, styrelsens ordförande, säger: ”Under Mattias tid har Byggmax blivit ett mycket starkare företag som står väl rustat för framtiden. Byggmax har idag en stark lågprisposition, mycket bredare kunderbjudande än för bara några år sedan, en ambitiös hållbarhetsagenda och rekordhögt medarbetarengagemang. Vi står starka, ser positivt på framtiden och önskar Mattias lycka till i nästa uppdrag.”

Mattias kommer att kvarstå i sin nuvarande roll till 9:e augusti 2023.

Denna information är sådan information som Byggmax Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 februari 2023 kl. 18:00.

För ytterligare information, kontakta:

Mattias Ankarberg, CEO Byggmax Group
Tel: 076-119 09 85
E-post: mattias.ankarberg@byggmax.se

Helena Nathhorst, CFO
E-post: helena.nathhorst@byggmax.se

Byggmax är en ledande nordisk detaljhandelskedja inom byggmaterial och gör-det-själv-produkter med en väl utbyggd e-handel och 200 butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Byggmax erbjuder produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Byggmax vill finnas nära sina kunder och, oavsett budget eller tidigare erfarenhet, erbjuda kunderna kunskap att förbättra sina hem. I Byggmax Group ingår även Skånska Byggvaror, ett nordiskt e-handelsbolag med egenutvecklade komplexa produkter för hem och trädgård, som till exempel uterum och växthus. Koncernen omsatte 7,3 miljarder kronor år 2022 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.