För första gången möjligt boka konferenser online

– Ny teknisk lösning revolutionerar mötesindustrin

För första gången är det nu möjligt att i realtid boka sin konferens via webben. Först ut med den nya möjligheten är Tammsvik Konferens & Herrgård, som sannolikt är den första konferensanläggningen i Europa som har direkt onlinebokning. Det är tack vare det nyutvecklade bokningssystemet BYOS som konferensbokningens alla parametrar kan hanteras, med syfte att möta trenden bland morgondagens konferensköpare.

Med BYOS får man onlinebokning på riktigt. Via konferensanläggningens hemsida kommer man direkt in i affärssystemet - ”rätt in på lagret”. Det gör att man får rätt information i realtid och en bekräftelse på bokningen direkt.

– Enligt den information vi har finns inget motsvarande system i Europa, kanske inte ens i hela världen. Alla system som hittills har marknadsförts som onlinebokning av konferens har i princip varit bokningsförfrågningar som fungerat efter regeln ”skicka en förfrågan - få svar inom 24 timmar”, säger Anders Olofsson, VD för BYOS AB.

BYOS (Book, Yield, Online, Salesystem) är ett onlineboknings- och försäljningssystem som gör det möjligt för konferensanläggningar att koppla samman sitt bokningssystem med den egna hemsidan. Genom ett enkelt webbgränssnitt styr man vad man vill sälja, genom vilken kanal och till vilket pris. Systemet stödjer bland annat ”yield”, vilket innebär att man kan automatisera prisregleringar efter till exempel tidpunkt och tillgång.

– Vi är först ut med verklig onlinebokning. Morgondagens konferensköpare söker på nätet och vill få sin bekräftelse direkt. Förstår man inte det hamnar man på efterkälken. Dessutom ger vi nu våra kunder möjlighet att boka dygnet runt samtidigt som vi kan använda våra säljare på ett mer aktivt sätt, säger Johan Hjort, VD för Tammsvik Konferens & Herrgård.

Utvecklingen av det nya systemet BYOS har möjliggjorts av ett samarbete mellan Bokningsbolaget, Impera och Anders Olofsson som alla är delägare i BYOS AB. Tammsvik Konferens & Herrgård är pilotanläggning för BYOS och har bidragit starkt till utvecklingen och användarfunktionen.

– Det här är ett mycket lyckat samarbete där vi har valt att fokusera på möjligheterna och tillsammans tagit ansvar för att driva denna fråga till nytta för hela mötesindustrin. Nu är marknaden mogen för det här. För tre år sedan fick vi cirka fem procent av våra förfrågningar via webben. Idag är motsvarande siffra 40 procent. Jag tror denna siffra ökar ytterligare när man nu får svar direkt, säger Leif Bergström, VD för Bokningsbolaget.

Anders Olofsson, VD BYOS, tfn 070-627 16 15
Johan Hjort, VD, Tammsvik Konferens & Herrgård, tfn 070-286 00 00

Bilder
Högupplösta bilder finns att ladda ner på www.tammsvik.se under rubriken ”Om Tammsvik/Press”.