Bilhandeln på Internet ökar dramatiskt

Report this content

BILHANDELN På INTERNET öKAR DRAMATISKT I en undersökning genomförd av Webbarometern på uppdrag av bytbil.com framgår att bilhandeln enbart via denna sajt säljer ca 5.700 bilar per månad eller 68.400 bilar per år. Det motsvarar ca 22 procent av bilhandelns totala försäljning av begagnade bilar. I undersökningen ingick 1.319 bilhandlare och med en svarsfrekvens på 53 procent kan man anse resultatet tillfredsställande. Undersökningen pågick under perioden 8 maj till 4 juni. Av de bilhandlare som är anslutna till bytbil.com svarade 62 procent att de även använder någon annan sajt som t.ex. bilweb.se eller biltorget.se 84 procent av handlarna svarade att de säljer flest bilar genom bytbil.com Annonsering av bilar via Internet växer och kommer med all säkerhet att vara ännu större i framtiden. Bilsajter är ett praktiskt sätt att studera bilar och har vunnit marknad under de senaste åren. Fler och fler väljer att i lugn och ro sitta hemma vid datorn och söka efter sin drömbil i hela landet, något som bilhandeln har insett och nu satsar på som ett komplement till traditionell annonsering. Bilhandeln sålde 315.700 begagnade bilar under år 2001. Källa: Motorbranschen 6-7/02 För mer information, kontakta: Mikael Bjurek, Marknadschef, Byt Bil Nordic AB Telefon 031-703 76 80, Mobil 070-600 40 23 mikael.bjurek@bytbil.com Dan Bennman, VD, Byt Bil Nordic AB Telefon 08-732 04 96, Mobil 070-539 31 16 dan.bennman@bytbil.com Byt Bil Nordic AB driver framgångsrikt motorsajten BytBil.com som varit verksamt i fem år. Antalet anställda och konsulter uppgår till 32, varav merparten arbetar som lokala representanter med uppgift att serva företagets ca 1.700 anslutna bil- mc- och husvagnshandlare. BytBil.com har varje månad ca 260.000 unika besökare. Det görs 6,5 miljoner sökningar i databasen som har över 50.000 försäljningsobjekt. Sajten uppdateras med ca 1.000 försäljningsobjekt varje dag. Företaget licensierar även ut systemet till företag som driver bytlastbil.com, bytmaskiner.com samt byttruck.com. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg, Falkenberg och Bollnäs. Mer information finns på www.bytbil.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00810/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00810/wkr0002.pdf