Alla hjärtans dag – en riktig sexflopp

Förväntningarna är stora på Alla hjärtans dag – och många blir besvikna. Enligt en undersökning av C-date.se kan var tredje svensk inte påminna sig om att de någonsin haft sex på Alla hjärtans dag.

Många har förväntningar på att Alla hjärtans dag ska vara den mest romantiska dagen på året. Par ska ägna tid åt varandra, gå på restaurang, ge presenter och få en både sexig och romantisk avslutning på kvällen. En färsk undersökning av Casualdejtingssajten C-date avslöjar dock att Alla hjärtans dag i verkligheten är en erotikdödare.

Undersökningen visar att Alla hjärtans dag ofta inte resulterar i mer sex än vanligt. Var tredje svensk (34 procent) kan inte komma ihåg att de någonsin haft sex på Alla hjärtans dag och ytterligare 42 procent uppgav att det kan ha hänt en eller två gånger.

Svenskar kan trösta sig med att situationen är ännu värre i Norge. 40 procent av norrmännen har aldrig haft sex på Alla hjärtans dag.

- De skyhöga förväntningarna leder till prestationsångest. När allt ska vara perfekt och romantiskt, hamnar sexet lätt i skymundan, säger Mikael Baek, nordisk chef på C-date.se.

- Många har ambitionen att göra Alla hjärtans dag till romantikens dag, och det beror på flera orsaker att det inte blir som man hade tänkt sig: man kan ha väldigt höga krav, eller ångra sig i sista stund för att det hela blir för mycket av en kliché och känns krystat, säger författaren och sexrådgivaren Katerina Janouch, som är aktuell med "Nya Orgasmboken”, en smidig bruksanvisning i konsten att komma bättre än någonsin.

C-date märker en tydlig ökning av både medlemmarnas aktivitet och antalet nyregistreringar veckorna före Alla hjärtans dag.
- Många singlar letare efter en dejt att spendera Alla hjärtans dag med och är då betydligt mer aktiva på sajten än under stora delar av året, säger Mikael Baek.

Katerina Janouch tror att det även finns en annan förklaring:

- Det beror nog också på att februari är, trots denna romantiska högtid, en väldigt trist månad. Det är fortfarande mörkt, kallt och ruggigt och man stannar gärna hemma. Onlinedejting ett perfekt sätt att träffa nya människor utan att behöva ge sig ut.

- Man är inte heller sitt fräschaste jag så här års: man ”går i ide”, sitter i soffan i mysdräkt och äter chips, och skjuter tankarna på utsvävande sexlekar åt sidan. Vilket är synd, för det är just nu vi behöver något sexuellt uppiggande! En orgasm till exempel sätter fart på både energin och humöret, avslutar Katerina Janouch.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i januari 2014 bland C-dates användare i 12 länder, med över 8 000 respondenter totalt (mellan 20 och 59 år) och 1 152 respondenter i Sverige.

För mer information om studien om casualdejting, kontakta:

Prat PR, Livia Podestá, E: livia.podesta@prat.se, M:0734 35 27 07

C-date.se grundades 2008 och är den största sajten för casualdejting i Europa och Brasilien med 8 miljoner användare i 35 länder och över 415 000 medlemmar i Sverige. C-date erbjuder den anonymitet och diskretion som behövs för att man skall kunna leva ut sina fantasier, vilka de än är, och är det enda alternativet till traditionell matchmaking- och X-rated dejtingsajter. C-date baseras på ett unikt matchningssystem utifrån medlemmarnas personliga preferenser och önskemål som genererar mycket relevanta träffar, vare sig man söker en flört, erotiska äventyr eller fantasiuppfyllelser. C-date garanterar upp till 30 kontaktförslag till Premium-medlemmar samt ett kostnadsfritt förslag för varje nyregistrerad medlem. C-dates medlemmar, som i genomsnitt är mellan 30 och 50 år gamla, tar kontakt med sina matcher via det interna e-postsystemet, vilket gör att C-date försäkrar säkerhet, diskretion och anonymitet. C-date har 70 anställda med 20 olika nationaliteter. För mer information, besök www.c-date.se.

Om casualdejting