• C-date/

Mer än hälften av svenskarna har ett äventyrligt förflutet i sängen - 58 procent har testat S&M i någon form

Inspirerat av den fenomenala framgången av boken "Fifty shades of Grey" av E. L. James, har C-Date, Europas största casualdejtingssajt, genomfört en undersökning om sadomasochism. Resultaten avslöjar att S&M växer i popularitet, främst bland kvinnor och yngre målgrupper. Många svenskar har åtminstone provat på med dessa sexuella preferenser i någon form, innan de fick inspiration av boksuccén ”Fifty shades of Grey”.

- Vi har frågat våra svenska medlemmar om deras attityd och erfarenhet av S&M, och resultat visar ett stort intresse framförallt bland kvinnor och yngre människor. 58 % av alla tillfrågade svenskar sade att de hade testat sadomasochism åtminstone på punkten att bli bundna under sexet. 11 % svarade att sex inte är roligt utan smärta; 18 % svarade att de hade testat; 29 % svarade att de hade lite erfarenhet och att bli bunden är ok och 41 % svarade att det var inget för dem, berättar Ingvild Burgkardt, nordisk chef på casualdejtingssajten C-date.

Svenskarna ligger ganska långt uppe på listan över länder som gillar S&M mest. Hela 54 % av de tillfrågade svenskarna är positivt inställda mot S&M, jämfört med endast 32 % av italienarna, som är den mest konservativa befolkningen. Spanjorerna är mest förtjusta i S&M och med 84 % positiva svar kan de kallas för Europas S&M-fantaster.

Kvinnor mest positiva till S&M

Resultaten visar att kvinnor är något mer förtjusta i S&M än män, där flera kvinnor inte bara har experimenterat, utan även är entusiastiska över det. 65 % av kvinnorna har experimenterat S&M jämfört med 57 % av män.

- Något fler kvinnor än män har ägnat sig åt S&M, ett intressant resultat med tanke på att den stora succén av bästsäljaren ”Fifty shades av Grey” av E. L. James inte har översatts till svenska än, berättar Ingvild Burgkardt, nordisk chef på casualdejtingssajten C-date. Vi upplever att kvinnor genomgår en ny ”sexuell frigörelse” på nätet: de tar för sig i sexlivet och vågar förverkliga sina fantasier, även i sängen. Det ser vi på vår sajt, där våra medlemmar främst är kvinnor över 30 år som söker kravlösa äventyr på nätet, det som kallas för casualdejting.

Ju yngre desto mer äventyrliga

Studien visar också ett överraskande resultat: det är yngre personer som är mest benägna att ägna sig åt S&M, även om de uppenbarligen har haft mindre tid att experimentera i sexlivet:

- 60 % av de under 35 år har experimenterat S&M

- 54 % av de mellan 36 och 50 år har experimenterat S&M

- 48 % av de över 50 år har experimenterat S&M

- Det blir intressant att se om S&M blir ännu mer populär bland svenskarna efter att ”Fifty shades of Grey” har släppts på svenska i november, säger Ingvild Burgkardt, nordisk chef på casualdejtingssajten C-date.

Casualdejting har blivit väldigt populärt i Europa de senaste åren och nu växer trenden även i Sverige, framför allt bland kvinnor. Detta säger C-date som med sina sammanlagt 8 miljoner medlemmar i 35 länder märker att svenskarnas dejtingvanor snabbt har förändrats.

- Vi har ökat med 50 % på bara ett år och har idag över 300 000 svenska medlemmar, varav 53 % är kvinnor som är singlar över 30 år. Alla är inte ute efter att träffa sitt livs kärlek på nätet, en del föredrar äventyr och flörtar, säger Ingvild Burgkardt på C-date.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Europa och Brasilien (C-dates största marknader) från den 21 augusti till den 21 september 2012, med 1274 tillfrågade i Sverige och totalt 41 184 totalt i elva europeiska länder och Brasilien.

För mer information om studien casualdejting kontakta:

Prat PR, Livia Podestá, E: livia.podesta@prat.se, M: 0734 35 27 07

C-date grundades 2008 och är den största sajten för casualdejting i Europa och Brasilien med 8 miljoner användare i 35 länder och över 300 000 medlemmar i Sverige. C-date erbjuder den anonymitet och diskretion som behövs för att man skall kunna leva ut sina fantasier, vilka de än är, och är det enda alternativet till traditionell matchmaking- och X-rated dejtingsajter. C-date baseras på ett unikt matchningssystem utifrån medlemmarnas personliga preferenser och önskemål som genererar mycket relevanta träffar, vare sig man söker en flört, erotiska äventyr eller fantasiuppfyllelser. C-date garanterar upp till 30 kontaktförslag till Premium-medlemmar samt ett kostnadsfritt förslag för varje nyregistrerad medlem. C-dates medlemmar, som i genomsnitt är mellan 30 och 50 år gamla, tar kontakt med sina matcher via det interna e-postsystemet, vilket gör att C-date försäkrar säkerhet, diskretion och anonymitet. C-date har 70 anställda med 20 olika nationaliteter.