Senaste nytt inom nätdejting: pumatrenden

Report this content

Svenskarna nätdejtar mer än någonsin och populärast är det bland kvinnor mellan 35 och 45 år. Hos C-date, Europas största casualdejtingsajt, är kvinnor i 40-årsåldern den mest eftertraktade gruppen bland yngre manliga medlemmar.

Totalt är ökningen bland kvinnomedlemmar 35-45 år 36 % sedan förra året hos C-date. Pumafenomenet är dock inte nytt. Under de senare åren har Hollywoodstjärnor som Demi Moore, Madonna och Cameron Diaz startat trenden att dejta yngre män. Nu syns den så kallade pumatrenden också tydligt på den svenska dejtingscenen.

- Vi ser en stark ökning av dejtingsugna svenska kvinnor över 35 år. Nytillskottet är välkommet eftersom allt fler yngre män letar efter kvinnor i just denna åldersgrupp, säger Mikael Baek, nordisk chef på C-date.se.

Det finns flera möjliga förklaringar till pumatrenden. En av dem är biologisk eftersom kvinnors sexualitet utvecklas på ett annat sätt än mannens. Även den kulturella acceptansen har en stor betydelsen till utvecklingen. Tack vare flera exempel från kända personer har fenomenet blivit mer accepterat och vanligt än tidigare.

- Tack vare casualdejtingsajter har det aldrig varit så enkelt som nu att hitta nya, spännande romantiska äventyr. Många av våra medlemmar letar efter lekfulla och experimentella förhållanden utan förpliktelser och bortom konventionella gränser, säger Mikael Baek.

2014 förväntas bli ett rekordår för C-date med en tillväx på 25 % i Europa och 20 % i Sverige, där tjänsten har funnits i fyra år. I dag har C-date 480 000 medlemmar i Sverige, varav 53 % är kvinnor över 35 år.

För mer information om studien om casualdejting, kontakta:

Prat PR, Livia Podestá, E: livia.podesta@prat.se, M:0734 35 27 07

OM C-date

C-date.se grundades 2008 och är den största sajten för casualdejting i Europa och Brasilien med 8 miljoner användare i 35 länder och över 480 000 medlemmar i Sverige. C-date erbjuder den anonymitet och diskretion som behövs för att man skall kunna leva ut sina fantasier, vilka de än är, och är det enda alternativet till traditionell matchmaking- och X-rated dejtingsajter. C-date baseras på ett unikt matchningssystem utifrån medlemmarnas personliga preferenser och önskemål som genererar mycket relevanta träffar, vare sig man söker en flört, erotiska äventyr eller fantasiuppfyllelser. C-date garanterar upp till 30 kontaktförslag till Premium-medlemmar samt ett kostnadsfritt förslag för varje nyregistrerad medlem. C-dates medlemmar, som i genomsnitt är mellan 30 och 50 år gamla, tar kontakt med sina matcher via det interna e-postsystemet, vilket gör att C-date försäkrar säkerhet, diskretion och anonymitet. C-date har 70 anställda med 20 olika nationaliteter. För mer information, besök www.c-date.se.

Om casualdejting

Casualdejting är dejting utan förpliktelser: okomplicerat, uppfriskande och tillfredställande. Casualdejting ger män och kvinnor möjligheten att uppfylla deras gemensamma längtan efter sexuella äventyr och intim kontakt, utan krav och måsten. En ny sexuell frihet som bidrar till ett mer äventyrligt och tillfredsställande erotiskt liv.

Taggar: