Svenskarna önskar sig en casualdejt till jul

C-dates nya internationella studie visar överraskande resultat gällande attityden mot dejting och flört under julledigheten. Julen verkar inte längre vara en period endast för familjen: hela 69 procent av de tillfrågade ser julperioden som ett bra tillfälle att casualdejta och 62 procent av kvinnorna är mer benägna att ha ett äventyr under julledigheten. Sverige hör till de mest positivt inställda länderna när det kommer till att flörta under julen och 22 procent av svenskarna avslöjar att allt de önskar sig till jul är en casualdejt.

Jul och nyår är den mest hektiska perioden för C-date, då ett särskilt högt antal nya kvinnliga medlemmar ansluter sig till tjänsten (i genomsnitt +16 procent i december 2011 än andra månader). C-date ville ta reda på hur vår attityd mot jul förändrats och se skillnaderna mellan 11 europeiska länderna och Brasilien. Därför frågade C-date sina medlemmar om julledigheten är en bra period för att hitta nya äventyr och flört.

-       30 procent svarade: Ja, med all ledig tid, julen är ett bra tillfälle för att casualdejta (27 procent kvinnor och 33 procent män)

-       24 procent svarade: Ja, allt jag önskar mig till jul är en casualdejt (24 procent kvinnor och 25 procent män)

-       15 procent svarade: Ja, det är mer sannolikt att gå hem med en främling på nyårsafton än andra kvällar (12 procent kvinnor och 18 procent män)

Endast 30 procent av de tillfrågade svarade på ett mer traditionellt sätt och uppgav att julen är en tid för familjen.

Även om denna trend märks i alla länder, finns det intressanta skillnader att betrakta. I sekulariserade Sverige är resultaten ännu tydligare: svenska kvinnor kommer på tredje plats (efter finskor och fransyskor) på listan över de som är mest positiva till casualdejting under julledigheten med 82 procent positiva svar (i jämförelse med 72 procent av männen).

De mest konservativa är italienskor (36 procent) och tyska män (54 procent). Svenskarna är särskilt positivt inställda mot äventyr under julledighet: 32 procent svarade att med tanke på all ledig tid är julperioden ett bra tillfälle att casualdejta (30 procent av kvinnorna och 34 procent av männen), och 22 procent uppger att allt de önskar sig är en casualdejt till jul.

-  Julperioden kan vara påfrestande för många singlar, då många önskar att hitta värme och äventyr i en ny dejt. Med C-date är det enkelt och bekvämt att hitta nya äventyr och vi märker en utökad aktivitet på sajten just under denna period, säger Sophia Lindgren, kommunikatör på casualdejtingsajten C-date i Sverige.

Om studien

Studien genomfördes i 11 europeiska länder samt Brasilien, med 28 914 respondenter, mellan 15 oktober och 16 november 2012. I Sverige svarade 1 574 respondenter.

För mer information om studien casualdejting, vänligen kontakta:

Prat PR, Livia Podestá, E: livia.podesta@prat.se, M: 0734 35 27 07

C-date grundades 2008 och är den största sajten för casualdejting i Europa och Brasilien med 8 miljoner användare i 35 länder och över 360 000 medlemmar i Sverige. C-date erbjuder den anonymitet och diskretion som behövs för att man skall kunna leva ut sina fantasier, vilka de än är, och är det enda alternativet till traditionell matchmaking- och X-rated dejtingsajter. C-date baseras på ett unikt matchningssystem utifrån medlemmarnas personliga preferenser och önskemål som genererar mycket relevanta träffar, vare sig man söker en flört, erotiska äventyr eller fantasiuppfyllelser. C-date garanterar upp till 30 kontaktförslag till Premium-medlemmar samt ett kostnadsfritt förslag för varje nyregistrerad medlem. C-dates medlemmar, som i genomsnitt är mellan 30 och 50 år gamla, tar kontakt med sina matcher via det interna e-postsystemet, vilket gör att C-date försäkrar säkerhet, diskretion och anonymitet. C-date har 70 anställda med 20 olika nationaliteter. För mer information, besök www.c-date.se.