C-Greens biokol ersätter konstgödsel

Report this content

Vid tester på en plantskola har 10 000 skogsplantor fått 20% torven av ersatt med C-Greens biokol. Resultaten visar att andelen fossil konstgödsel därmed kan halveras. Testerna har genomförts inom ramen för projekt NärSkog, där det undersöks huruvida biokol kan användas som ett miljövänligt alternativ till torv.

Torv används ofta som jordförbättringsmedel eftersom torv har en god förmåga att hålla vatten och näringsämnen. När torv bryts ned frigörs emellertid lagrad koldioxid, något som bidrar till klimatförändringar. Torv betraktas idag som fossilt och är på väg att förbjudas vilket driver på arbetet med att hitta fossilfria alternativ.

”Biokol har en utmärkt förmåga att binda näringsämnen, vilket gynnar både trädplantor och mikroorganismer samt minskar behovet av gödsel. Genom att använda biokol i stället för torv återförs viktiga ämnen till jorden och bidrar till att sluta kretsloppet”, säger Maria Sandberg, docent i miljö- och energisystem vid Karlstads universitet och forskningsledare för projekt NärSkog.

”Med projekt NärSkog tar vi ett stort steg mot en mer hållbar framtid för skogsbruket. Det är glädjande att se att vårt biokol kan minska klimatbelastningen i tre steg: dels genom att minska användningen av torv och därmed reducera koldioxidutsläpp, dels genom att biokolet i stället binder kol i marken och slutligen genom att minska användningen av konstgödsel”, säger Monika Schildknecht, försäljningschef på C-Green.

För mer information vänligen kontakta: Monika Schildknecht, försäljningschef, +46 70-540 26 02, monika.schildknecht@c-green.se eller Karl Wejke, kommunikationsansvarig, +46 76-348 09 97, karl.wejke@c-green.se

C-Green är ett svenskt miljöteknikföretag med målet att förädla slam på ett kostnadseffektivt och klimatsmart sätt. Vår energieffektiva teknik - OxyPower HTC™- omvandlar slam och annan våt biomassa till biokol som kan användas till jordförbättringsmedel eller biobränsle. Tekniken underlättar även återvinning av näringsämnen som fosfor och kväve.

NärSkog är ett nationellt projekt som syftar till att främja hållbart skogsbruk och lokal energiproduktion i Sverige. Genom att kombinera innovativ teknik och samarbete mellan olika sektorer strävar NärSkog efter att skapa en långsiktig och hållbar användning av skogsresurserna.