C-RAD AB – Delårsrapport juli-september 2016

• Orderingång: jul-sep 28,2 (23) MSEK, +23 %
  • 12 månader rullande 98,3 (86,1) MSEK +14 %
  • Rörelseresultat: jul-sep -7,9 (-7,0) MSEK
  • Resultat per aktie: jul-sep -0,29 (-0,33)
  • Bill Dowd utnämns till chef för det amerikanska dotterbolaget C-RAD Inc.
  • Lars Nyberg invald som ny styrelseledamot och styrelseordförande för C-RAD.
  • C-RAD mottar den första beställningen från Belgien på system till ett värde av 6,1 MSEK.

Kommentarer från Tim Thurn, VD:

Rekordhög orderingång från USA

Efter att ha rapporterat den högsta orderingången någonsin under det andra kvartalet kan vi nu presentera den hittills högsta kvartalsomsättningen: intäkterna ökade med 46 % till 22,5 (15,4) MSEK. Orderingången uppgick till 28,2 MSEK vilket motsvarar en ökning på 23 %, eller 5,3 MSEK jämfört med samma period 2015.

Framgång i alla tre säljkanaler: den ordermässigt starkaste utvecklingen stod den nordamerikanska marknaden för genom direktförsäljning av vår lokala säljstyrka, en ökning av orderingången om 380% till 15,0 (3,9) MSEK jämfört med samma period föregående år. Bland ordrarna kan nämnas en från två universitet som beslöt sig för att utrusta ett flertal center med C-RADs lösning för andningsstyrd strålbehandling men även för så kallad stereotaktisk strålbehandling. En annan framgång var C-RADs första projekt i Belgien vilket resulterade i en order på ett flertal Catalyst, Catalyst HD och Sentinel 4DCT-system genom en lokal distributör. C-RAD fortsätter att utveckla försäljningssamarbetet med våra OEM-partners och vi har nu mottagit våra första två ordrar genom General Electric. Den ökande orderingången visar på det förtroende som kunderna har för C-RAD och bekräftar att vår expansion av försäljningsstyrkan har lyckats.

Bruttovinsten för hela perioden januari-september har ökat från 53 % under föregående år till 56 % 2016. C-RAD arbetar kontinuerligt med att optimera leverantörskedjan. Detta arbete lägger grunden för långsiktig lönsam tillväxt, vilket resultatet i det tredje kvartalet är ett första bevis på.

I tvisten mellan Beamocular och C-RAD har Patent och marknadsdomstolen vid Stockholms Tingsrätt lämnat sin dom och bekräftat C-RADs rätt till det ombestridda patentet. Överklagansperioden tar slut den 17 november.

Jag är glad att få välkomna Svea Ekonomi AB, en stabil och välrenommerad investerare, som aktieägare i C-RAD.   Svea Ekonomi är en självständig finansiell koncern med verksamhet i ett flertal europeiska länder. Detta är ett steg att stärka vår investerarbas med långsiktiga institutionella investerare.  Under förutsättning av den extra bolagsstämmans godkännande kommer Lars Nyberg att köpa ytterligare 600 000 aktier. Dessa båda transaktioner förbättrar bolagets kassa med cirka 21 MSEK och är ett bevis på att C-RADs verksamhet attraherar investerare.

Vi befinner oss nu mitt i det fjärde kvartalet. För oss betyder det “alle man på däck” och fokus på att skapa resultat före årsskiftet, vilket lägger grunden för fortsatt tillväxt under 2017.

C-RAD utvecklar innovativa lösningar för användning inom avancerad strålbehandling. C-RAD-koncernen erbjuder produkter och lösningar inom patientpositionering, tumörlokalisering och strålbehandlingssystem. All produktutveckling bedrivs i tre helägda dotterbolag, C-RAD Positioning AB, C-RAD Imaging AB och C-RAD Innovation AB, alla belägna i Uppsala. Bolaget har för närvarande 45 anställda. C-RAD har grundat tre bolag för direktförsäljning: C-RAD Inc. i USA, C-RAD GmbH i Tyskland och C-RAD WOFE i Kina. Det fransk-belgiska laserföretaget Cyrpa International SPRL är ett helägt dotterbolag vars verksamhet har integrerats.. C-RAD AB är noterat på NASDAQ Stockholm.

Ovanstående information är kurspåverkande och måste därmed offentliggöras enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 november 2016 kl. 08.30 CET.