C-RAD förser det svenska cancercentret Nya Karolinska Solna (NKS) med avancerad ytskanningslösning

Avtalet avser tillhandahållande av C-RADs högteknologiska ytskanningslösningar genom produkterna Sentinel 4DCT och Catalyst HD. Det inkluderar också produkter där C-RAD är återförsäljare för andra leverantörer inom svensk strålterapi.

Systemen kommer att levereras med C-RADs kompletta mjukvarukonfiguration med moduler för patientpositionering, andningsstyrd strålbehandling och rörelseövervakning under behandling för att säkerställa exceptionellt hög precision och effektivitet. C-RAD tillhandhåller gränssnitt för en perfekt integration av produkterna i arbetsflödet, för maximal användarvänlighet och optimerad patientsäkerhet.

Avtalet har tecknats med Elekta Instruments AB, det svenska dotterbolaget till Elekta AB (publ.) Elekta tilldelades under 2016 den offentliga upphandlingen att utrusta strålterapiavdelningen på Nya Karolinska Solna och Södersjukhuset med produkter från Elekta och tredjepart, bland annat C-RADs SIGRT-lösning.

Nya Karolinska Solna (NKS) är projektnamnet för det toppmoderna sjukhus som är under uppbyggnad bredvid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Sjukhuset kommer att vara fullt verksamt 2018. NKS byggs för att möta framtidens vårdbehov och kunna erbjuda modern vård som uppfyller patienternas förväntningar. Patientens säkerhet och integritet sätts i centrum bland annat genom snabbare tillgång till vård och separata rum för varje patient.

Avtalet innehåller en order på cirka 21 MSEK. Ordern inkluderas i orderingången för det tredje kvartalet 2017.  Omkring 40 procent av ordern avser produkter för återförsäljning och 60 procent avser C-RADs egna produkter. C-RADs marginal är högre på de egna produkterna än produkterna för återförsäljning. Större delen av leverans och installation förväntas påbörjas under det fjärde kvartalet 2017.

“Vi är stolta över att få möjligheten att implementera vår teknologi på dessa prestigefulla cancercenter i Stockholm och därigenom förbättra cancervården i regionen. Den ursprungliga designen av C-RADs produkter togs fram i samarbete mellan Karolinska Institutet och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.” säger Tim Thurn, VD på C-RAD AB, “NKS kommer att bli ett toppmodernt universitetssjukhus. Det faktum att denna kund efterfrågar avancerade system för ytskanning för användning tillsammans med sina nya linjäracceleratorer understryker

behovet och efterfrågan på vår ledande teknologi som håller på att bli en standard inom strålterapi.”

C-RAD utvecklar innovativa lösningar för användning inom avancerad strålbehandling. C-RAD-koncernen erbjuder produkter och lösningar inom patientpositionering, tumörlokalisering och strålbehandlingssystem. All produktutveckling bedrivs i tre helägda dotterbolag, C-RAD Positioning AB, C-RAD Imaging AB och C-RAD Innovation AB, alla belägna i Uppsala. Bolaget har för närvarande 48 anställda. C-RAD har grundat tre bolag för direktförsäljning: C-RAD Inc. i USA, C-RAD GmbH i Tyskland och C-RAD WOFE i Kina. Det fransk-belgiska laserföretaget Cyrpa International SPRL är ett helägt dotterbolag vars verksamhet har integrerats. C-RAD AB är noterat på NASDAQ Stockholm.

Denna information är sådan information som C-RAD AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 augusti 2017 kl. 8:30 CEST.