C-RAD och Elekta utökar samarbetet - Elekta distribuerar C-RADs banbrytande SIGRT-lösningar i Kina

C-RAD meddelade idag att det tidigare meddelade försäljnings- och distributionsavtalet med Elekta har utvidgats till att omfatta även Kina. Avtalet gör det möjligt för Elekta att erbjuda C-RADs SIGRT-teknik (Surface Image Guided Radiation Therapy) för stereotaktisk strålkirurgi (SRS), stereotaktisk strålbehhanding (SBRT) och rörelseövervakning.

C-RAD och Elekta inledde ett strategiskt samarbete för att tillhandahålla en heltäckande lösning, baserad på C-RADs SIGRT-lösning och Elektas linjäracceleratorer, för den nordamerikanska marknaden i juli 2019. Målet är att möta den växande efterfrågan av SIGRT inom avancerad strålterapi. Detta avtal har nu utökats för att inkludera den kinesiska marknaden och möjliggör Elekta att erbjuda C-RADs produkter till den installerade basen och till nya kunder.

"Den kinesiska marknaden är en av världens snabbast växande marknaderna för strålterapi med en enorm potential för C-RAD”, säger Tim Thurn, VD för C-RAD. ”Tillsammans med våra partners i Kina har vi etablerat C-RAD som marknadsledare. De flesta av de nationella cancercentren och många kunder har redan anammat vår teknik till sitt dagliga arbetsflöde. ”

Kurt Wang, C-RAD’s chef i Kina, säger ”Jag är glad att vi kommer att arbeta tillsammans med Elekta för att marknadsföra vår SIGRT-lösning i Kina. Kunderna utmanas av hög patientvolym och kravet på exakt strålbehandling. C-RAD’s teknik bidrar lika till att förbättra effektivitet och precision. Vi ser samma trend som i Europa och Amerika, att SIGRT är på väg att bli vårdstandard i Kina. ”

Catalyst HD ™ -systemet, som integreras med Elekta linacs, ger grov patientpositionering och positionering tillsammans med andningsrörelsestyrning. Det utökar värdet av Elektas högupplösta dynamiska radiokirurgi (HDRS) -lösning genom kompletterande funktioner och tekniker.

Anming Gong, Executive Vice President, Region China på Elekta, sade: ”Samarbetet med C-RAD stöder Elektas fokus på precisionsstrålning för sin linac marknad i Kina. Jag tror att SIGRT kan hjälpa kinesiska cancerkliniker att närma sig exakt strålbehandling på ett mycket effektivt sätt”.

C-RADs nuvarande samarbete med distributören HGPT Beijing HGPT Technology & Trade Co. Ltd kommer att fortsätta och förblir en viktig del av C-RADs ansträngningar för att lyckas i Kina, med fokus på marknadsmöjligheter utanför ramen för Elekta-avtalet.

C-RAD AB är noterat på NASDAQ Stockholm.