Kommuniké från årsstämma i C-RAD den 8 maj 2020

Årsstämman 2020 i C-RAD AB hölls den 8 maj 2020 i Uppsala varvid aktieägarna fattade följande beslut.

Vinstdisposition

Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle utgå till aktieägarna samt att balanserade vinstmedel överförs i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelsen och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.

Val av styrelse och revisor samt arvodering

Till styrelseledamöter omvaldes Lars Nyberg (ordförande), Peter Hamberg, Kicki Wallje-Lund, Åsa Hedin, Per-Arne Blomquist och David Sjöström.

Öhrling PWC AB omvaldes som ordinarie revisor med auktoriserade Michael Bengtsson som huvudansvarig revisor.

Stämman beslutade att styrelsearvode skulle utgå med ett årligt belopp om totalt

1 400 000 SEK, varav styrelseordföranden skall ersättas med 400 000 SEK och övriga med 200 000 SEK per ledamot. För utskottsarbete i revisionsutskott utgår ersättning om 25 000 kr per ledamot. Arvode till revisorerna utgår enligt godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman fastställde förslag om principer för utseende av valberedning samt instruktioner till valberedningen.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman fastställde riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Emission av teckningsoptioner

I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om nyemission av högst 100 000 teckningsoptioner, till följd varav bolagets aktiekapital kan komma att öka med högst 15 000 kronor. Teckning av nya aktier kan ske under perioden från och med den 1 februari 2023 till och med den 30 april 2023.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner

Stämman beslutade om att bemyndiga styrelsen att, intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen besluta om emission av aktier av serie B, konvertibler och/eller teckningsoptioner som ger rätt till teckning av aktier av serie B, varigenom antalet nya aktier av serie B får öka med högst 2 500 000, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna inom de gränser som bolagsordningen medger, att betalas kontant, genom apport och/eller genom kvittning.

Styrelsens förslag fattades med erforderlig majoritet och finns tillgängliga i sin helhet på följande länk https://c-rad.se/sv/arsstamma/.

För C-RAD AB

C-RAD utvecklar innovativa lösningar för användning inom avancerad strålbehandling. C-RAD-koncernen erbjuder produkter och lösningar inom patientpositionering, tumörlokalisering och strålbehandlingssystem. All produktutveckling bedrivs i tre helägda dotterbolag, C-RAD Positioning AB, C-RAD Imaging AB och C-RAD Innovation AB, alla belägna i Uppsala. Bolaget har för närvarande 63 anställda. C-RAD har grundat tre bolag för direktförsäljning: C-RAD Inc. i USA, C-RAD GmbH i Tyskland och C-RAD WOFE i Kina. Det fransk-belgiska laserföretaget Cyrpa International SPRL är ett helägt dotterbolag vars verksamhet har integrerats.. C-RAD AB är noterat på NASDAQ Stockholm.