Miami Cancer Institute väljer C-RAD’s innovativa SIGRT-lösning till sitt nya toppmoderna protoncenter i Miami, Florida.

Miami Cancer Institute förväntas bli det primära behandlingscentret för cancerpatienter i sydöstra USA, Latinamerika och Karibien. Centret tillhandahåller samtliga cancerbehandlingar under ett och samma tak. Förutom protonanläggningen innehar Miami Cancer Institute även andra högteknologiska system från Accuray, Elekta, Varian och CiewRay. Kunden har valt C-RAD’s SIGRT-lösning (Surface Image Guided Radiation Therapy) för att optimera patientsäkerheten före och under behandling. Protonterapi kräver hög precision vid leverans av strålningsdosen till tumören, vilket ställer höga krav på patientpositioneringen.

Catalyst™ kommer att levereras med en komplett mjukvarukonfiguration som innehåller moduler för andningsstyrd strålbehandling, patientsetup, patientpositionering och rörelseövervakning. C-RADs SIGRT-lösning tillhandahåller realtidsövervakning av patientens rörelser under pågående behandling. Patientrörelser som överstiger den kliniskt avvägda tröskeln avbryter behandlingen och stoppar strålningen.

C-RAD tillhandhåller gränssnitt för en perfekt integration av produkterna i arbetsflödet.. I april 2015 släppte C-RAD sitt gränssnitt för styrning av strålning som möjliggör andingsstyrd strålbehandling på IBA:s protonterapimaskiner. C-RAD har för avsikt att i samarbete med Miami Cancer Institute ta fram ett kliniskt arbetsflöde, utvecklat specifikt för protonterapi.

C-RAD Sentinel 4DCT är ett användarvänligt laserbaserat optiskt ytskanningssystem med funktionalitet för 4D CT-rekonstruktion och andningsstyrd bildtagning I CT-rum. Lösningen tillhandahåller också referensbilder för patientpositionering.

Alonso N. Gutierrez, PhD, MBA, Chefsfysiker, från Miami Cancer Institute säger:

“Vi är ivriga att få välkomna C-RADs teknologi till vårt toppmoderna protoncenter. Genom att använda Catalyst HD-systemet förväntar vi oss att kunna förbättra vår initala patientpositionering och övervakning av patienten under pågående strålningsbehandling, samt att effektivt styra protonstrålen för att underlätta patientflödet.”

“Det är en ära för oss att få jobba med Miami Cancer Institutes team i detta prestigefulla projekt.  Vår avsikt är att utveckla denna installation till ett internationellt referensobjekt inom protonterapi. Den pågående utvecklingen inom protonterapi är uppmuntrande för C-RAD. Behovet av exakt patientpositionering ökar konstant, och jag är övertygad om att C-RAD kommer att bidra till att bota fler cancerpatienter genom våra högteknologiska lösningar, och som en pålitlig partner till våra kunder.”, säger Tim Thurn, VD på C-RAD.

Orderns värde är ca 7,5 MSEK och inkluderar leverans av system samt ett femårigt servicekontrakt. Leverans och installation förväntas påbörjas under det andra kvartalet 2017. Ordern inkluderas i orderingången för det andra kvartalet 2017.

Om Baptist Health South Florida

Baptist Health är den största vårdorganisationen i Södra Florida, med sju sjukhus (Baptist Hospital, Baptist Children’s Hospital, Doctors Hospital, Homestead Hospital, Mariners Hospital, South Miami Hospital and West Kendall Baptist Hospital) och mer än 30 öppen- och akutvårdsmottagningar i tre län. Baptist Health är en icke-vinstdrivande, religiöst grundad organisation med mer än 15 000 anställda och 2 200 anknutna läkare, som också inkluderar Baptist Heath Medical Group, Baptist Outpatient Services och internationellt erkända center.

Baptist Health Foundation, ansvarig för organisationens fundraising, understödjer tjänsterna på samtliga sjukhus och vårdmottagningar.  Baptist Health har listats av Fortune magazine som ett av de 100 bästa arbetsplatserna i USA (nr. 23 i landet) och har hållit sig kvar på listan i 15 år . Baptist Health Foundation är också utnämnda som ”Ett av världens mest etiska företag” av Ethisphere Institute för femte året i rad.

C-RAD utvecklar innovativa lösningar för användning inom avancerad strålbehandling. C-RAD-koncernen erbjuder produkter och lösningar inom patientpositionering, tumörlokalisering och strålbehandlingssystem. All produktutveckling bedrivs i tre helägda dotterbolag, C-RAD Positioning AB, C-RAD Imaging AB och C-RAD Innovation AB, alla belägna i Uppsala. Bolaget har för närvarande 48 anställda. C-RAD har grundat tre bolag för direktförsäljning: C-RAD Inc. i USA, C-RAD GmbH i Tyskland och C-RAD WOFE i Kina. Det fransk-belgiska laserföretaget Cyrpa International SPRL är ett helägt dotterbolag vars verksamhet har integrerats.. C-RAD AB är noterat på NASDAQ Stockholm.

Denna information är sådan information som C-RAD AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 april 2017 kl. 8:30 CET.