Patent- och marknadsöverdomstolen lämnar beslut som bekräftar C-RADs bättre rätt till Beamoculars uppfinning

Patent- och marknadsöverdomstolen vid Svea hovrätt bekräftar delvis Patent- och marknadsdomstolens dom från 26 juli 2019, vilken gav C-RAD rätt till uppfinningen som beskrivs i patentansökan benämnd “Ionizing radiation detecting device”. Domen från Patent- och marknadsöverdomstolens ger C-RAD rätten till 50 procent av uppfinningen då vissa mindre delar av uppfinningen kommer från Beamocular AB, ett bolag som nu är försatt i konkurs. C-RAD stämde Beamocular i maj 2017. Patent- och Marknadsöverdomstolens dom kan inte överklagas. Båda parter skall bära sina egna legala kostnader.

Den omtvistade uppfinningen är nära relaterad till forskning och utveckling av C-RADs bilddetektor som benämns ’Gemini’. Denna produkt är inte kommersialiserad och all utveckling och verksamhet kring denna produkt upphörde i december 2019 till förmån för fullt fokus på bolagets positioneringsprodukter, varför denna dom inte har någon påverkan på C-RADs nuvarande verksamhet.

C-RAD AB är noterat på NASDAQ Stockholm.

Denna information är sådan information som C-RAD AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 april 2021 kl. 12:20 CET.