BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR C SECURITY SYSTEMS AB (publ) JANUARI - DECEMBER 2020

PERIOD 1 OKTOBER - 31 DECEMBER 2020

• Nettoomsättningen uppgick till 328 tkr (261)
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 232 tkr (-1 422)
  • Resultatet före skatt uppgick till -1 309 tkr (-1 429)
  • Resultatet per aktie var -0,01 kr (-0,02)
  • Kassaflödet uppgick till -124 tkr (2 224)

PERIOD 1 JANUARI - 31 DECEMBER  2020

• Nettoomsättningen uppgick till 1 678 tkr (1 473)
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 518 tkr (-3 668)
  • Resultatet före skatt uppgick till -3 399 tkr (-3 688)
  • Resultatet per aktie var -0,02 kr (-0,05)
  • Kassaflödet uppgick till -2 386 tkr (111)

• Försäkringsbolaget AXA och försäkringsmäklaren GSY har för den franska marknaden godkänt C-pod Lite och beslutat att båtägare som installerar C-pod Lite får samma premiereduktion som med C-pod. C-pod Lite är anpassad för mindre båtar och besluten väntas öppna upp för större volymer
  • I Italien har försäkringsbolaget Allianz beslutat erbjuda C-pod och C-pod Elite som en del av försäkringslösningen till båtkunder i kombination med premiereduktion
  • Franska båttillverkaren Allures Yachting har beslutat om installation av kompletta C-pod system inklusive sensorer som standardutrustning i sin modell Allures 40,9
  • Franska båttillverkaren Rhea Marine har valt C-pod Lite som standardutrustning i sin nya båtmodell Rhea 32
  • Italienska båttillverkaren Castoldi har valt C-pod Lite som standardutrustning i sin nya båtmodell Jet Tender 27 motor boat samt erbjuda produkten som option till övriga modeller
  • Ny VD tillträdde 1 mars

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

• Lansering av ny app till C-pod Lite
  • Lansering av nya innovativa C-pod Mini på den svenska marknaden
  • Ny webbshop för den svenska marknaden

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

• Samarbetsavtal med italienska försäkringsbolaget Allianz Spa
  • Avtal om förvärv av intressebolaget Spåra Group AB

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET

• Uppköp av Spåra Group AB genom riktad nyemission till Spåra Groups aktieägare registrerades av Bolagsverket den 1 oktober.
  • Patent och registreringsverket beslutar om att bevilja patent till Spåra Group AB. Patentet skyddar en metod som bygger på samverkan mellan olika radioteknologier, positioneringstekniker och rörelsesensorer för att därigenom möjliggöra en drastiskt minskad energiåtgång vid positionstagning från uppkopplade spårsändare.
  • Jordbruksverkets beviljar Spåra Group AB finansiering om drygt 5,5 miljoner kronor till ett innovationsprojekt som syftar till förbättrad tillsyn av djur på bete genom innovativ digital övervakning.
  • På den extra bolagsstämman den 16 december 2020 väljs fyra nya ledamöter in. Två ledamöter, varav styrelsens ordförande Robert Tejme, väljs om.
  • Bolaget sätter upp och verifierar ett nytt betalningsflöde på den ryska marknaden. Ryska kunder kommer framöver att kunna beställa produkter direkt från Bolaget via en dedikerad e-handel. Det nya betalningsflödet och slutkundsförsäljningen kommer möjliggöra att få betalt utan ryska mellanhänder, vilket medför en signifikant snabbare handläggning av betalningar genom moderna betalsätt såsom Paypal, Skrill med flera.

• Bolaget meddelar att de kommer att släppa en ny unik GPS-tracker för hundar. Produkten är unik i sitt slag då den får evigt liv tack vare innovativ solcellsteknik. Integrationen mellan tracker och enheten är testad och verifierad. Solcellen strömförsörjer GPS-trackern väl under alla normala ljusförhållanden.
  • Bolaget genomför en riktad emission varvid Bolaget tillförs ca 9 miljoner kronor efter emissionskostnader om cirka 200 000 kronor. I samband med emissionen säkrar Bolaget upp en kreditlina på 10 MSEK före kreditkostnader.
  • Konvertibelägare som står för ca 91% av antalet utestående konvertibler accepterar bolagets erbjudande att lösa in sina konvertibler i bolaget till aktier i förtid. Bolaget stärker det egna kapitalet med 3,7 miljoner kronor.

KOMMENTAR FRÅN VD

Ett nytt kapitel har inletts

År 2020 inleddes ett nytt kapitel i bolagets historia. Genom förvärvet av Spåra Group AB påbörjade vi en förvandling från nischad spelare på fritidsbåtsmarknaden sedan drygt tio år tillbaka till ett lovande IoT-bolag i teknikens absoluta framkant. Vi har nu förutsättningar att etablera oss i helt nya kundsegment på en global och växande marknad för skydd och övervakning av uppkopplade mobila enheter. Vi har precis påbörjat vår tillväxtresa och den kommer att visa sig i siffrorna framöver. Bolagets omsättning under 2020 påverkades negativt på grund av Covid-19 på exportmarknaden vilket delvis kompenserade med en högre omsättning i Sverige.

Covid-19 har haft en förödande effekt på fritidsbåtsmarknaden. Tillverkare har gjort stora förluster på grund av produktionsuppehåll hos båttillverkare, återförsäljare som slagit igen och uteblivna mässor. Detta har givetvis påverkat underleverantörerna också, däribland vi. Under årets sista kvartal fortsatte Covid-19 sätta spår i nyförsäljningen på exportmarknader. För året som helhet sjönk den med 27%.

I Sverige var marknadsläget annorlunda. Tack vare avsaknaden av nedstängning och det faktum att de flesta svenskar semestrade i Sverige gav en god skjuts på båtmarknaden. En bit in i säsongen lanserade vi C-pod Mini – marknadens minsta och mest innovativa båtlarm för det uppkopplade båtlivet. Den mottogs väl av svenska båtägare och bidrog till att nyförsäljningen i Sverige ökade med 31% under året. Stärkta av framgången i Sverige planerar vi för en lansering av C-pod Mini på våra största exportmarknader.

Vi slutförde förvärvet av intressebolaget Spåra Group AB den 1 oktober. Det markerar startpunkten för ett nytt kapitel i bolagets historia. Spåras teknikplattform skapar helt nya förutsättningar för expansion i nya kundsegment och nya tillämpningar. Med en kombination av låg uppkopplingskostnad, extremt låg strömförbrukning och rörelseigenkänning kan vi lösa kundbehov som tidigare inte varit möjliga. Vår affärsidé är att skapa trygghet och förenkla för människor och företag genom att erbjuda smarta sensorsystem för att skydda människor, djur och rörliga föremål. Vårt mål är att bli en ledande global aktör på en starkt växande IoT marknad för uppkopplade rörliga enheter.

Med innovativ solcellsteknik kan vi dessutom ge våra produkter ”evigt liv”. Vår första produkt med ”evigt liv” kommer att vara en GPS tracker för hundar. Hundägarna kommer snart inte behöva bekymra sig över att ladda batterier eller oroa sig för att de ska ta slut. Övervakning av landdjur på bete är en annan produkt som vi börjat utveckla med finansiering från Jordbruksverket. Vi är precis i inledningen av detta nya kapitel i bolagets historia och flera innovativa produkter kommer att se dagens ljus framöver.

Vi har tre övergripande mål för detta år:

• Massiv försäljningsökning till konsumentmarknaden
  • Etablera oss på företagsmarknaden i utvalda skalbara vertikaler
  • Kostnadseffektiv massproduktion

Vår satsning framåt bygger på fortsatt högt tempo i produktutveckling och marknadsexpansion. För att snabbt och effektivt anskaffa nytt kapital och samtidigt bredda ägarbasen genom nya institutionella och långsiktiga kvalificerade privata investerare valde vi att göra en riktad nyemission i början av detta år. Jag vill passa på att tacka våra nya aktieägare för deras förtroende.

Avslutningsvis vill jag också ta tillfället i akt att tacka mina kollegor och våra samarbetspartners som tillsammans har möjliggjort denna nystart. Vi har precis påbörjat vår resa mot att bli ett ledande IoT-bolag och jag är stolt över vad vi har åstadkommit så här långt på kort tid och över drivkraften i teamet.

Håll er friska och var rädda om varandra!

Jacob Lundberg

VD, C Security Systems AB (publ.)

För ytterligare information kontakta VD Jacob Lundberg på telefon 08-5000 10 52 eller e-post: ir@c-pod.se

C Security Systems AB med dotterbolag utvecklar och säljer webbaserade larm- och övervakningssystem på en global marknad. Produkterna säljs och marknadsförs under varumärkena C-pod och Spåra.