Spåra för hundar ser snart dagens ljus

C Security Systems, ledande IoT-bolag inom skydd och övervakning av uppkopplade enheter, meddelar att de kommer att släppa en ny GPS-tracker för hundar inom några månader. Produkten är unik i sitt slag då den får evigt liv tack vare innovativ solcellsteknik. Hundägare kommer inom kort tryggt kunna följa sina hundar utan att behöva bekymra sig över att ladda batterier eller oroa sig för att de ska ta slut.

Evigt liv

GPS-teknik har länge använts för att skydda och övervaka hundar och det finns flera produkter på marknaden. Gemensamt för alla är att de behöver laddas så gott som dagligen för att fungera. Förutom att behöva komma ihåg att ladda finns hela tiden oron över att batterierna ska ta slut om hunden är bortsprungen under längre tid.

- En GPS-tracker för hundar som inte behöver laddas är en fantastisk idé som kommer ge alla hundägare ytterligare trygghet, säger Suzanne Hulthén, grundare och VD för zoo.se, en av Europas största djuraffärer.

- I Spåra för hund har vi byggt in den mest innovativa solcellsteknologin som finns på marknaden, säger Jacob Lundberg, VD för C Security Systems. I kombination med Spåras unika patenterade teknik för låg strömförbrukning får produkten evigt liv - enheten laddar sig själv samtidigt som hundägaren kan följa sin hund i realtid.

Solcellstekniken har utvecklats i en rasande fart under de senaste åren. Den teknik som C Security Systems har valt att använda fungerar i alla ljusförhållanden. Cellerna kan integreras i olika produkter, i detta fall i ett hundhalsband. Integrationen mellan cellen och enheten är testad och verifierad. Solcellen strömförsörjer GPS-trackern väl under alla normala ljusförhållanden.

Var femte hushåll i Europa har en hund

- Vi siktar i första hand på den europeiska marknaden, säger Jacob. I Europa har var femte hushåll hund och det finns totalt över 87 miljoner hundar varav drygt 950 000 i Sverige. Halsbandet är designat för att vara både snyggt och ge hundägare möjlighet att återförenas med hundar som försvunnit eller till och med stulits. Vår affärsidé är ju att skapa trygghet och hjälpa människor att skydda det man älskar och bryr sig om, avslutar Jacob Lundberg.

Lanseringen kommer att påbörjas i Sverige under andra kvartalet och därefter kommer bolaget att gå ut på större exportmarknader under tredje kvartalet. Priset för denna premiumprodukt är ännu inte fastställt. Jämfört med andra produkter på marknaden kommer den att vara mycket konkurrenskraftig.

C Security Systems AB (publ)

Denna information är sådan som C Security är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-01-11 14:15 CET.

För ytterligare information kontakta VD Jacob Lundberg på telefon 070-323 6002 eller e-post: ir@c-pod.se

Kort om C Security Systems AB (publ.)

C Security Systems AB med dotterbolag utvecklar och säljer webbaserade larm- och övervakningssystem. Systemet fungerar globalt. Produkterna säljs och marknadsförs under varumärkena C-pod och Spåra.