Strategiskt viktigt patent kommer beviljas

Patent och registreringsverket kommer att bevilja ett metodpatent till vårt helägda dotterbolag Spåra Group AB.

Patentet, med titeln A low power portable location tracker, a locating tracking system and method, skyddar en metod som bygger på samverkan mellan olika radioteknologier, positioneringstekniker och rörelsesensorer för att därigenom möjliggöra en drastiskt minskad energiåtgång vid positionstagning från uppkopplade spårsändare.

Patentet är ytterligare en byggsten i vår teknikstrategi och stärker vår position på en starkt växande IoT-marknad för positionering och övervakning av uppkopplade mobila enheter. Vår teknik öppnar upp för nya tillämpningar i flera branscher där låg strömförbrukning är direkt avgörande.

Beslutet att bevilja patentet kommer att publiceras i Svensk Patenttidning den 1 december 2020.

Spåra Group AB har även lämnat in en internationell patentansökan ämnad för att söka patent i fler länder än Sverige avseende samma uppfinning.

C Security Systems AB

För ytterligare information kontakta VD Jacob Lundberg på telefon 08-5000 10 52 eller e-post: ir@c-pod.se

C Security Systems AB med dotterbolag utvecklar och säljer webbaserade larm- och övervakningssystem. Systemet fungerar globalt. Produkterna säljs och marknadsförs under varumärket C-pod och Spåra.