Bokslutskommuniké 2001

Report this content

Bokslutskommuniké 2001 · Omsättningen ökade med 95 % till 156 Mkr (80) Mkr · Resultat före skatt uppgick till -440 (-169) Mkr · Likvida medel, inklusive kortfristiga placeringar, uppgick vid årets slut till 368 (421) Mkr · En nyemission under sista kvartalet, riktad huvudsakligen till svenska och internationella institutioner, tillförde 450 Mkr före emissionskostnader · Dotterbolaget Anoto gjordes helägt via förvärv av Ericssons minoritetsandel mot betalning i egna aktier · Antalet sålda C-Pen mer än fördubblades jämfört med föregående år · Dotterbolaget WeSpot har säkrat tillkommande kommersiella kontrakt, samt breddat ägandet ytterligare via riktad nyemission under sista kvartalet Verksamheten Koncernen utgörs av högteknologiska innovationsföretag inom digital kamerateknik, bildbehandling och digitala pennor. Koncernen är idag mest känt för dotterbolaget Anoto, vars verksamhet offentliggjordes i april 2000. Anoto har på kort tid skapat en global de facto standard som förenar penna och papper med den digitala världen. Teknologin som Anoto utvecklat gör det bl.a. möjligt att skicka handskrivna e-mail, fax och SMS samt att till exempel göra elektroniska beställningar med en digital penna direkt från pappret. De första produkterna med Anoto funktionalitet blir tillgängliga på marknaden under första halvåret 2002. Under 2001 har Anoto slutit ett betydande antal samarbetsavtal. Dessa är av strategisk betydelse såväl för etablerandet av den globala de facto standarden för pappersbaserad digital kommunikation som för bolagets långsiktiga kommersiella utveckling. Under sista kvartalet utökades partnerlistan med Decuma, Sigma, Groupe Hamelin samt Readsoft. Utöver de offentliggjorda partnerföretagen har Anoto inlett samarbete med ytterligare ett antal företag, vilka tills vidare av sekretess- och konkurrensskäl hålls konfidentiella på respektive samarbetspartners begäran. Anoto genomför just nu kommersiella tester med utvalda grupper i Europolitan Vodafones nät i samarbete med Sony Ericsson och kommer att följas av en kommersiell produktlansering i början av april 2002. Anoto har under året bildat ett helägt dotterbolag i Hong Kong, Anoto Ltd, utöver redan befintliga dotterbolag i USA och Japan. Moderbolagets produkter, av vilka läspennan C-Pen är mest känd, bygger på en integration av digital kamerateknik med avancerad bildbehandling i produkter med låg strömförbrukning och hög prestanda. Bolaget har sedan slutet av 1998 etablerat sin teknologiplattform på den globala marknaden, dels i form av licens- och OEM-samarbeten, dels genom egen försäljning. Under 2001 initierades och genomfördes en förändring av marknadsstrategin. Moderbolaget fokuserar nu på kommersiella samarbeten med ett begränsat antal partners, vilket innebär färre men starkare kanaler till marknaden samt en väsentlig riskreducering för bolaget. Som ett led i denna process har verksamheten i det amerikanska dotterbolaget C Technologies US, Inc. avvecklats. Som ett konkret resultat av den nya marknadsstrategin har moderbolaget från bolagets partner i Korea, Fusion Road, erhållit sin hittills största order vilken bedöms motsvara ett försäljningsvärde på c:a 60 Mkr under första delen av 2002, avseende leverans av en specialanpassad C- Pen för den koreanska marknaden. Under året har vidare en betydelsefull order även erhållits från C Channel, avseende C-Pen designade för den schweiziska bankmarknaden. Genom samarbetet med den världsledande lap-toptillverkaren Acer har moderbolaget under 2001 närmat sig den högprioriterade PC-marknaden. Samarbetet avser en lansering av den nya produkten "BzMate" (i konceptstadiet presenterad under namnet "Magic Stick") som tillbehör till bärbara datorer. BzMate är en vidareutveckling av läspennan C-Pen och utrustad med bl.a. digital kamera och Bluetooth funktionalitet. Acers bärbara datorer i det övre prissegmentet kommer att inkludera BzMate, som fungerar som ett trådlöst inläsningshjälpmedel för såväl text som foto, samtidigt som den utgör en trådlös mus. Inom dotterbolaget WeSpot utvecklas applikationer baserade på s.k. intelligent kamerateknologi, avancerad digital bildbehandling samt koncernens egenutvecklade ASIC-chip. Under året har bolaget tecknat sina två första kommersiella kontrakt, dels med amerikanska Overhead Door Corporation (ingår i japanska Sanwakoncernen) avseende en dörröppnarapplikation, dels under sista kvartalet med svenska Attendo Senior Care AB för en övervakningsapplikation till äldrevården. Dessutom har ett samarbetsavtal tecknats med Nasdaq-noterade Visionics om ett identifikationssystem inriktat mot ansiktsigenkänning. Fakturering och resultat Faktureringen under 2001 uppgick till 156 (80) Mkr, vilket är en ökning med 95 %. Av omsättningen är 69 (67) % hänförbar till C-Pen, medan återstoden avser OEM- & licensförsäljning, kontrakterade konsultarbeten samt komponentförsäljning. C-Pen-relaterad omsättning har under 2001 ökat med 100 % jämfört med föregående år. Faktureringen under fjärde kvartalet uppgick till 44 (25) Mkr. Dotterbolaget Anoto genererade under fjärde kvartalet för första gången intäkter, vilka uppgick till 4 Mkr och avsåg främst serverutrustning samt utvecklingsverktyget Application Development Kit. Koncernens rörelseresultat 2001 uppgår till -596 (-221) Mkr, varav fjärde kvartalet -179 (-107) Mkr. Fjärde kvartalet har belastats med 19 Mkr avseende omfattande åtgärder för reduktion av personal och kostnadsmassa, samt speglar därutöver kulmen på det intensiva utvecklingsarbete inom dotterbolaget Anoto som resulterat i planenligt färdigställande av en egenutvecklad serverplattform samt den första generationen av en digital penna och digitalt papper med Anoto funktionalitet. Omfattningen av detta utvecklingsarbete och kostnaderna härför, samt för accelererande marknadsföring, står i direkt proportion till det mycket stora intresse Anoto rönt, och som kontinuerligt resulterat i allt fler strategiska partnerskap med marknadsledande aktörer. Koncernens verksamhet i Stockholm har i samband med flytt till nya lokaler under sista kvartalet burit dubbla hyreskostnader. Koncernens kostnadsökning under sista kvartalet i jämförelse med kvartal 3, förklaras i allt väsentligt av ovanstående. Resultatet före skatt uppgår till -440 (-169) Mkr, varav fjärde kvartalet -159 (-93) Mkr, och innefattar resultat från andelar i koncernföretag uppgående till 68 (28) Mkr, därav 9 (4) hänförligt till fjärde kvartalet. Dessa resultatposter avser genomgående koncernens vinst i samband med riktade nyemissioner till minoriteter i dotterbolag efter beaktande av minoritetens andel. Finansiering och likviditet I november genomfördes två av varandra villkorade nyemissioner i moderbolaget. Den ena avsåg en apportemission riktad till Ericsson där Ericssons aktier i Anoto AB erhölls som likvid. Emissionen baserades på en värdering av Anoto motsvarande c:a 80 % av C Technologies AB:s totala börsvärde vid förvärvstillfället. Emissionen omfattade totalt 13,825,339 nya aktier i C Technologies AB. Anoto är i och med denna transaktion ett helägt dotterbolag. Apportemissionen resulterade i en koncernmässig goodwillpost på 381 Mkr, vilken skrivs av över 10 år. Den andra emissionen avsåg en riktad nyemission till i huvudsak svenska och internationella institutioner, som tillförde 450 Mkr före emissionskostnader. Denna nyemission genomfördes till kursen 26:- per aktie och omfattade totalt 17,307,692 nya aktier. Under sista kvartalet har, via riktade nyemissioner samt utnyttjande av teckningsoptioner, dotterbolaget WeSpot tillförts totalt 19 Mkr. WeSpot har utöver detta gett ut ett konvertibelt skuldebrev som tillfört 5 Mkr. Moderbolagets ägarandel i WeSpot uppgår vid årets slut till drygt 54 %. Eget kapital i koncernen uppgick per 2001-12-31 till 799 (438) Mkr, motsvarande 83 (82 %) soliditet. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till -138 (37) Mkr under fjärde kvartalet samt för helåret till -461 (-169) Mkr. Årets kassaflöde utgör 226 (-89) respektive -53 (391) Mkr för motsvarande perioder och påverkas primärt av det goodwillgenererande minoritetsförvärvet i Anoto samt den riktade nyemissionen under sista kvartalet. Koncernens samlade likvida medel, inklusive kortfristiga placeringar, uppgår vid årets utgång till 368 (421) Mkr. Dessa medel bedöms täcka det samlade kapitalbehovet intill dess verksamheterna i Anoto och C Technologies genererar positiva kassaflöden. För WeSpots vidkommande planeras aktiviteter för tillkommande finansiering under 2002. Investeringar Nettoinvesteringar under 2001 avseende balanserade forsknings- och patentkostnader samt materiella anläggningstillgångar uppgick till 84 (35) Mkr, varav 35 (13) Mkr under fjärde kvartalet. Vidare uppkom i samband med moderbolagets förvärv av utestående minoritet i dotterbolaget Anoto en koncernmässig goodwill på 381 Mkr. Moderbolaget Moderbolagets omsättning 2001 uppgick till 131 (85) Mkr, varav 36 (24) Mkr avser sista kvartalet. Resultat före skatt blev -168 (-96) Mkr, varav -52 (-45) Mkr representerar fjärde kvartalet. Likvida medel, inklusive kortfristiga placeringar, utgjorde 277 Mkr vid årets slut mot 329 Mkr vid utgången av 2000. Ny struktur I föregående kvartalsrapport aviserades en översyn av legal och operativ struktur i syfte att skapa en mer enhetlig koncernbild samt ett renodlat moderbolag. Denna process är per 2001-12-31 beslutad och genomförd och innebär i korthet att den operativa verksamheten i moderbolaget per nämnda datum överförts till dotterbolaget C Technologies Intressenter AB. Fr.o.m. 2002-01-01 omfattar moderbolaget C Technologies AB endast ett begränsat antal koncernfunktioner, medan all operativ verksamhet bedrivs i dotterbolag. Som tidigare kommunicerats kommer styrelsen att utse Christer Fåhraeus till ny VD i moderbolaget och koncernchef i samband med ordinarie bolagsstämma 2002-04-24, vid vilken även kommer att föreslås namnändring av moderbolaget till Anoto. Förslag avseende ytterligare namnbyten på koncernföretag kommer att meddelas i god tid före bolagsstämman. Redovisningsprinciper Bolaget har under 2001 tillämpat samma redovisningsprinciper som i årsredovisningen 2000, med undantag av följande: Med verkan fr.o.m. 2001-01-01 tillämpar koncernen Redovisningsrådets rekommendation 15 (RR15), som behandlar redovisning av immateriella tillgångar. I korthet statuerar RR15 att utgifter för forskning skall kostnadsföras löpande, medan utgifter för utveckling skall aktiveras som en immateriell tillgång. Tillgångar av immateriellt slag är föremål för femåriga avskrivningsplaner vilka påbörjas i samband med marknadsintroduktion av respektive produkt. Bolaget följer Redovisningsrådets rekommendationer och uttalanden. Aktiedata C Technologies aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens Attract 40- lista. Vid utgången av 2001 uppgick antalet aktier till 76.526.901, vartill kommer 2.698.650 utestående teckningsoptioner. Ett fullt utnyttjande av sistnämnda motsvarar en utspädning av befintliga aktier med 3,5 %. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/15/20020215BIT00010/bit0001.doc Hela bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/15/20020215BIT00010/bit0001.pdf Hela bokslutskommunikén