C Technologies dotterbolag Anoto har inlett försäljning av utvecklingsverktyget ADK till partners Anoto har enligt plan sålt ett tjugotal betaversioner av det egenutvecklade Application Development Kit (ADK) till partners. Med ADK- verktyget kan partnerföretagen själva utveckla tjänster baserade på Anoto funktionalitet. Ett ADK kostar USD 10.000 och en kommersiell lansering är planerad till slutet av Q1 2002. ADK-verktyget påskyndar penetrationen av den globala de facto standarden för pappersbaserad digital kommunikation och ger företag inom i stort sett alla branscher möjlighet att utveckla pappersbaserade digitala kommunikationstjänster. Dessa tjänster kommer att vara en av de framtida intäktskällorna för både Anoto och partnerföretagen. "Initialt arbetade vi med att sprida och vinna acceptans för vår standard för digitalt papper och pappersbaserade tjänster. Vi arbetar nu vidare tillsammans med vårt nätverk av partners och har sålt betaversioner till ett fåtal utvalda, som redan utvecklar nya tjänstelösningar. Företag som AU-system, adDoc, iBusiness och Teleca Exxalon är några av de partners som utvecklar nya spännande tjänster, med utvecklingsverktyget som bas", säger Christer Fåhraeus, VD, Anoto AB. "ADK är ett fantastiskt verktyg för företag som vill dra nytta av och utnyttja potentialen i Anoto konceptet för att utveckla pappersbaserade tjänster. För vår del använder vi ADK för att, under året kunna lansera pappersbaserade tjänster som möjliggör olika typer av formulärhantering", säger Rolf Nord, VD för iBusiness AB. Formulärhantering är ett av flera områden där Anoto funktionaliteten kan komma att få stort genomslag. Exempel på formulärhantering är de många typer av blanketter som finns inom olika verksamheter såsom läkemedelsindustri (kliniska prövningar), sjukvård (journalanteckningar, remisser, recept), offentlig förvaltning (valblanketter, ansökningar, deklarationer) osv. Partners till Anoto kommer att utbildas vid Anoto Academy i hur de på egen hand kan använda verktygen för att utveckla pappersbaserade digitala tjänster. Anoto presenterar till en början en handfull standardiserade tjänster, men genom att använda ADK kommer partnerföretagen att kunna utveckla nya tjänster och applikationer tillsammans med sina kunder. ADK består av två separata delar, ett Software Development Kit och ett Graphical Design Kit, som vänder sig till olika målgrupper. Software Development Kit (SDK) Software Development Kit (SDK) vänder sig till mjukvaruutvecklare som utvecklar applikations-mjukvara för tjänster med Anoto funktionalitet. Applikationsmjukvaran ligger på en server och utgör den delen av tjänsten som nyttjar informationen som slutanvändaren skapar med den digitala pennan på det digitala papperet med Anoto funktionalitet. SDK innehåller även delar för test och verifiering av en utvecklad applikation. Graphical Design Kit (GDK) Graphical Design Kit (GDK) vänder sig till grafiska designers, vilka med dess hjälp kan utveckla den grafiska delen av applikationer och tjänster med Anoto funktionalitet. Anoto mönstret trycks på olika typer av papper och pappersprodukter, som därigenom ges olika funktioner. En användare kan t.ex. med hjälp av en digital penna med Anoto funktionalitet beställa varor direkt från en katalog försedd med Anoto mönster. Ett urval av partner kontakter adDoc AB Carl Schnell VD +46 733 174801 AU-System Jonas Olsson Business Manager +46 705 470824 iBusiness AB Rolf Nord VD +46 739 824409 Teleca Exxalon AB Lars Kruuse Department manager +46 703 791016 Bilder: http://www.anoto.com/pressroom/material/ För mer information, kontakta gärna: Charlotte Christer Laveson Fåhraeus VD informationschef Anoto AB Anoto AB +46-733 4512 05 +46-733 478 620 Företaget Anoto AB grundades i Lund i slutet av 1999 som ett helägt dotterbolag till C Technologies AB. Anoto har idag ca 220 anställda med kontor i Lund, Stockholm, Boston, Tokyo och Hong Kong. www.anoto.com C Technologies AB (publ) grundades 1996 och är ett svenskt högteknologiskt utvecklingsföretag med spetskompetens inom områdena digital kamerateknik och avancerad bildbehandling. C Technologies Group, där dotterbolagen Anoto AB och WeSpot AB ingår, har ca 300 anställda och kontor i Lund, Stockholm, Atlanta, Boston, Tokyo och Hong Kong. Större ägare är grundaren Christer Fåhraeus, Capital Group och Ericsson. C Technologies aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). www.ctechnologies.se En global de facto standard för digitalt papper Anoto skapar en global de facto standard för pappersbaserad digital kommunikation. Konceptet bygger på att förena en av människans mest använda kommunikationssätt, papper och penna, med alla de möjligheter den digitala kommunikationen erbjuder. Denna kombination är Anoto funktionalitet. Bakom Anoto funktionaliteten finns en rad teknologier, bl.a. pennteknologi, serverteknologi, pappersteknologi, innefattande ett egenutvecklat mönster, samt Bluetoothtm kommunikation. Alla dessa teknologier möjliggör att Anoto funktionaliteten blir intuitiv och spontan för slutanvändaren - allt för att penna och papper även när de erbjuder digitala möjligheter skall kännas som just penna och papper. Ett nätverk av partner Anoto etablerar den globala de facto standarden genom ett nätverk av partnerföretag från olika branscher: mobiltelefonbranschen, traditionella penntillverkare och papperstillverkare, operatörer, tjänsteutvecklare, m.fl. Anoto har idag ett 60-tal partners i Europa, USA och Asien. Som vanligt papper och penna, fast mycket mer... Anoto funktionalitet gör handskrivna anteckningar digitala. Vanligt papper har försetts med ett nästan osynligt Anoto mönster bestående av små prickar i ett tänkt koordinatsystem. Med hjälp av den digitala pennan, som läser av pennans rörelse över Anoto mönstret, kan vad som än skrivits eller ritats lagras i pennan som en exakt digital kopia, och den skrivna informationen kan sedan, via en Bluetoothtm enhet (t.ex. en mobiltelefon), skickas direkt till vilken dator, mobiltelefon, PDA, fax eller informationsbank som helst. Anoto mönstret kan även ges mycket specifika funktioner, vilket gör att tjänster som informationsinhämtning och beställningar från kataloger och tidningar kan göras direkt ifrån dessa med hjälp av den digitala pennan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/01/20020201BIT00110/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/01/20020201BIT00110/bit0001.pdf