C Technologies dotterbolag Anoto och Logitech lanserar under året digitala pennor för PC Logitech och Anoto ingår avtal som innebär att Logitech kommer att tillverka och sälja digitala pennor med Anoto funktionalitet anpassade för PC-miljön. Genom att använda digitala pennor och papper med Anoto funktionalitet kommer användaren att kunna spara handskriven information direkt till PCn och arbeta med papper och penna i de vanligaste PC- applikationerna. Logitech planerar att lansera digitala pennor med Anoto funktionalitet senare i år. Inför den kommande lanseringen har Logitech etablerat strategiska samarbeten med befintliga Anoto partners som 3M Post-It® Notes, MeadWestvaco, Groupe Hamelin, Franklin-Covey och Time/system International. "Samarbetet med Anoto stämmer väl överens med Logitechs vision att utöka PCns betydelse till att vara mer än en desktop. Vi ser goda möjligheter att nu kunna förena digital kommunikation med det naturliga mänskliga beteendet att använda penna och papper," säger David Henry, VD och CEO Logitech Control Devices Business Unit. "Avtalet med Logitech resulterar i fler digitala pennor med Anoto funktionalitet på marknaden. Det finns nu allt fler uppenbara incitament för tredjeparts-utvecklare att utveckla och marknadsföra tjänster baserade på Anoto funktionalitet. Vi har fullföljt implementeringen av Anoto funktionalitet i mobiltelefonmiljö och är övertygade om att PC- användning är ett mycket viktigt komplement," säger Christer Fåhraeus, VD, Anoto AB. "Genom att samarbeta med Logitech har vi kommit in på PC- marknaden och uppnått total täckning. En de facto standard för pappersbaserad digital kommunikation är etablerad." Telefonkonferens 2002-03-14 kl 15.00 Närvarande: Christer Fåhraeus, VD Anoto AB Örjan Johansson, Styrelseordförande Anoto AB Tel: +44 (0) 208 781 0571 Kodnamn: C Technologies För inspelad version: Tel: +44 (0) 208 288 4459 Kod: 673 212 (tillgänglig under fem arbetsdagar) Anoto - Logitech Webcast - Live från CeBIT - 14 mars 2002-03-14 Tid:18.30 WEBCAST: www.anoto.com - som åhörare V.v. ring + 1-612-332-0345 om ni vill delta i konferensen som deltagare - Fråga efter Logitech Press Conference För mer information, kontakta gärna: Christer Fåhraeus Betty Skov Charlotte Laveson VD Informationschef Anoto AB Logitech Anoto AB +46 733 45 12 05 +1 510 713-4463 +46 733 47 86 20 Logitech, grundat 1981, utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter som gör det lätt för den enskilda individen att få tillgång till den digitala världen. Företagets produktfamilj innefattar webbkameror, möss, styrkulor, tangentbord, audio- och telefoniprodukter, interaktiva spelenheter och 3D-kontroller. Logitech International är ett schweiziskt aktiebolag med huvudkontor hos dotterbolaget i Fremont, Kalifornien, USA, samt regionala huvudkontor i Schweiz, Taiwan och Hong Kong. Företaget har tillverkningsenheter i Asien och kontor i större städer i Nordamerika och Europa samt i Asien och Stillahavsområdet. Logitechs aktie är noterad på börsen i Schweiz (LOGN och LOGZ) och på Nasdaq National Market System (LOGIY) i USA. Mer information om Logitech och företagets produkter finns på hemsidan www.logitech.com. Anoto AB grundades i Lund i slutet av 1999 som ett helägt dotterbolag till C Technologies AB. Anoto har idag ca 200 anställda med kontor i Lund, Stockholm, Boston, Tokyo och Hong Kong. www.anoto.com C Technologies AB (publ) grundades 1996 och är ett svenskt högteknologiskt utvecklingsföretag med spetskompetens inom områdena digital kamerateknik och avancerad bildbehandling. C Technologies Group, där dotterbolagen Anoto AB och WeSpot AB ingår, har omkring 320 anställda och kontor i Lund, Stockholm, Atlanta, Boston, Tokyo och Hong Kong. Större ägare är grundaren Christer Fåhraeus, Capital Group och Ericsson. C Technologies aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens O- lista (Attract 40). www.ctechnologies.se En global de facto standard för digitalt papper Anoto skapar en global de facto standard för digitalt papper. Konceptet bygger på att förena en av människans mest använda kommunikationssätt, papper och penna, med alla de möjligheter den digitala kommunikationen erbjuder. Denna kombination är Anoto funktionalitet. Bakom Anoto funktionaliteten finns en rad teknologier såsom pennteknologi, serverteknologi, pappersteknologi, innefattande ett egenutvecklat mönster, samt Bluetoothtm kommunikation. Alla dessa teknologier möjliggör att själva Anoto funktionaliteten blir så intuitiv och spontan för slutanvändaren som möjligt, allt för att penna och papper, även när de erbjuder digitala möjligheter, skall uppfattas som penna och papper. Ett nätverk av partners Anoto etablerar de facto standarden för digitalt papper genom ett nätverk av partners från olika branscher: mobiltelefonbranschen, traditionella penntillverkare och papperstillverkare, operatörer, tjänsteutvecklare, m.fl. Anoto har idag ca 60 partners i Europa, USA och Asien. Som vanligt papper och penna, fast mer... Anoto funktionalitet gör att handskrivna anteckningar blir digitala. Vanligt papper har försetts med det nästan osynliga Anoto mönstret. Med hjälp av den digitala pennan, som läser av pennans rörelse över Anoto mönstret, kan vad som än skrivits eller ritats fastställas. Den skrivna informationen kan sedan, bl.a. via en Bluetoothtm enhet (t.ex. en mobiltelefon), skickas direkt till vilken dator, mobiltelefon, PDA, fax eller informationsbank som helst. Anoto mönstret kan även ges mycket specifika funktioner, vilket gör att tjänster som informationsinhämtning och beställningar från kataloger och tidningar kan göras direkt med hjälp av den digitala pennan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020314BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020314BIT00450/wkr0002.pdf