Report this content

C Technologies dotterbolag Anotos samarbete med Hitachi ger intäkter för utveckling av infrastrukturprodukt Hitachi, ett världsledande elektronikföretag, samarbetar med Anoto för att utveckla EPLS* som är en ny infrastrukturprodukt. Enligt en order från Hitachi kommer Anoto att tillföras cirka 20 MSEK i intäkter som ersättning för utvecklingsarbetet som beräknas pågå 2002-2003. Affärsmodellen baserad på vinstdelning av tjänsteintäkter från samarbetspartners som erbjuder applikationer och tjänster med Anoto funktionalitet är tillämpbar och kommer att användas även i EPLS fallet. "Hitachi kommer att använda EPLS i sina lösningar men den kommer också att bli en standardprodukt som kommer att marknadsföras och säljas av Anoto på global basis via partners. I dagsläget kan vi dock inte ge någon prognos på försäljning eller intäkter av vinstdelning relaterade till EPLS", säger Christer Fåhraeus, VD Anoto AB. Anoto levererar infrastrukturen för att säkerställa att all information som ursprungligen kommer från digitala pennor och digitalt papper med Anoto funktionalitet förmedlas till rätt tjänsteleverantör. EPLS, som är en ny produkt relaterad till infrastrukturen, tas i första hand fram för företagskunder som vill ha formulärlösningar med Anoto funktionalitet på sitt intranät innanför sina brandväggar. Utvecklingsarbetet påbörjas nu under april 2002 med avsikt att starta försäljning under 2003. * EPLS = Enterprise Paper Look-up Service en ny produkt som kompletterar den infrastruktur som marknadsförs och säljs av Anoto via partners. Produkten ger möjligheter att utveckla kundspecifika handskriftslösningar för penna och pappersbaserade applikationer och tjänster innanför företagets brandväggar. För mer information, kontakta gärna: Christer Fåhraeus Charlotte Laveson VD Informationschef Anoto AB Anoto AB +46 733 45 12 05 +46 733 47 86 20 Företaget Anoto AB grundades i Lund i slutet av 1999 som ett helägt dotterbolag till C Technologies AB. Anoto har idag ca 220 anställda med kontor i Lund, Stockholm, Boston, Tokyo och Hong Kong. www.anoto.com C Technologies AB (publ) grundades 1996 och är ett svenskt högteknologiskt utvecklingsföretag med spetskompetens inom områdena digital kamerateknik och avancerad bildbehandling. C Technologies Group, där dotterbolagen Anoto AB och WeSpot AB ingår, har drygt 300 anställda och kontor i Lund, Stockholm, Boston, Tokyo och Hong Kong. Större ägare är grundaren Christer Fåhraeus, Capital Group och Ericsson. C Technologies aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). www.ctechnologies.se En global de facto standard för digitalt papper Anoto skapar en global de facto standard för digitalt papper. Konceptet bygger på att förena en av människans mest använda kommunikationssätt, papper och penna, med alla de möjligheter den digitala kommunikationen erbjuder. Denna kombination är Anoto funktionalitet. Bakom Anoto funktionaliteten finns en rad teknologier så som pennteknologi, serverteknologi, pappersteknologi, innefattande ett egenutvecklat mönster, samt Bluetoothtm kommunikation. Alla dessa teknologier möjliggör att själva Anoto funktionaliteten blir så intuitiv och spontan för slutanvändaren som möjligt, allt för att penna och papper även skall när de erbjuder digitala möjligheter vara penna och papper. Ett nätverk av partner Anoto etablerar de facto standarden för digitalt papper, genom ett nätverk av partners från olika branscher: mobiltelefonbranschen, traditionella penntillverkare och papperstillverkare, operatörer, tjänsteutvecklare, m.fl. Anoto har idag ca 50 partners i Europa, USA och Asien. Som vanligt papper och penna, fast mer... Anoto funktionalitet gör att handskrivna anteckningar blir digitala. Vanligt papper har försetts med det nästan osynliga Anoto mönstret. Med hjälp av den digitala pennan, som läser av pennans rörelse över Anoto mönstret, kan vad som än skrivits eller ritats fastställas, den skrivna informationen kan sedan, via en Bluetoothtm enhet (t.ex. en mobiltelefon), skickas direkt till vilken dator, mobiltelefon, PDA, fax eller informationsbank som helst. Anoto mönstret kan även ges mycket specifika funktioner, vilket gör att tjänster som informationsinhämtning och beställningar från kataloger och tidningar kan göras direkt ifrån dessa med hjälp av den digitala pennan. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/16/20020416BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/16/20020416BIT00120/wkr0002.pdf