C Technologies dotterbolag WeSpot tar in nytt riskkapital från Industrifonden

C Technologies dotterbolag WeSpot tar in nytt riskkapital från Industrifonden WeSpot tar in ytterligare 16 miljoner kronor i nytt kapital, varav Industrifonden investerar totalt 10 miljoner kronor. WeSpot, som är ett dotterbolag till C Technologies, har tagit fram en ny typ av kameraplattform för bland annat övervakningssensorer, larm och passersystem. Säkerhetsmarknaden omsätter cirka 2 500 miljarder kronor per år. WeSpot följer sin plan att själv söka sin finansiering och tar nu in 10 MSEK via Industrifonden i en kombination av nyemission och konvertibelt lån. Industrifonden får i och med nyemissionen ett aktieägande på 5,4% i WeSpot. Dessutom fullföljer nuvarande investerare Malmöhus Invest, CRT Ventures, Bure Equity och SEB Företagsinvest sitt andra steg i den tidigare beslutade investeringen i WeSpot. - Vi är mycket positiva till att vi nu får in ytterligare en stabil och seriös ägare, som utöver sitt kapital har en intressant kontaktyta som vi förhoppningsvis också kan dra nytta av, säger Lars Holmqvist, vd för WeSpot AB. - Vi har följt WeSpots utveckling nästan sedan starten 1999 och har hela tiden varit intresserade av företagets teknik. Finessen med WeSpots teknik är att den har så många olika användningsområden inom säkerhet och övervakning. Detta gör att bolagets potential för framgång är stor, säger Lennart Gustafson, investeringsansvarig på Industrifonden. Vill du veta mer, kontakta: Lars Holmqvist, vd, WeSpot AB. Tel. 0733-45 14 51 Birgitta Plyhm, informationschef på C Technologies AB. Telefon 0702-07 36 32 www.wespot.com Lennart Gustafson, investeringsansvarig, Industrifonden. Tel. 040-33 02 84 www.industrifonden.se WeSpot ABs affärsidé är intelligenta kameror och sensorer, som identifierar när något specifikt händer och då slår larm. Ambitionen är att bli ledande aktör inom intelligenta kameror och sensorer för en stor mängd olika applikationer. WeSpot AB grundades 1999, har nu cirka 30 anställda och kontor på Ideon i Lund. Bolaget är ett dotterbolag till C Technologies AB och har Malmöhus Invest AB, SEB Företagsinvest, Bure Invest och CR&T Ventures som minoritetsägare. Läs mer om WeSpot: www.wespot.com C Technologies AB (publ) grundades 1996 och är ett svenskt högteknologiskt utvecklingsföretag med spetskompetens inom områdena digital kamerateknik, bildbehandling och digitala pennor. Företagets huvudprodukt är läspennan C-Pen®, som erhållit flera internationellt betydande utmärkelser för bästa IT-produkt. Pennan läser, lagrar, bearbetar och överför text trådlöst, alternativt via kabel, till PC. Vidare kan man översätta, skicka e-mail, SMS och faxmeddelanden, samt läsa streckkoder med hjälp av C-Pen. C Technologies Group, där också dotterbolagen Anoto AB och WeSpot AB ingår, har idag ca 300 anställda och kontor i Lund, Stockholm, Atlanta, Boston, Tokyo och Hong Kong. Större ägare är grundaren Christer Fåhraeus, State Street Bank, Ericsson Mobile Communications och SEB Fonder. C Technologies aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). För mer information: www.ctechnologies.se Industrifonden erbjuder tillväxtkapital, kompetens och nätverk till framtidsföretag i hela Sverige. Med över 20 års verksamhet och ett förvaltat kapital på drygt 4 miljarder kronor är vi en av de största och mest erfarna aktörerna på den svenska riskkapitalmarknaden. Industrifonden investerar i små och medelstora företag i de flesta branscher. Vi erbjuder flera olika finansieringsformer - allt från rena projektlån till ägarkapital. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00090/bit0006.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/22/20011122BIT00090/bit0006.pdf