Delårsrapport Januari - Mars 2002

Delårsrapport Januari - Mars 2002 · Omsättningen ökade med 19 % till 52 (44) Mkr med en bruttomarginal på 28%(-0.5%). · Rörelseresultatet uppgick till -111 (-125) Mkr. · Anotofunktionaliteten lanserad på marknaden i samarbete med Vodafone, Sony Ericsson, 3M och Esselte. · Dotterbolaget Anoto har inlett strategiska samarbeten med Microsoft och Logitech, samt - efter rapportperiodens slut - med Hitachi. · Moderbolaget och därmed koncernen föreslås byta namn till Anoto Group i samband med dagens ordinarie bolagsstämma. · Anoto startar ett nytt bolag i Japan - Anoto Communications - för etablering av ett konsortium av ett större antal industriella intressenter inför lansering av Anoto konceptet på den japanska marknaden. · Antalet sålda C-Pen mer än fördubblades jämfört med samma period 2001. · Dotterbolaget WeSpot har efter periodens slut träffat avtal med japanska Optex - Asiens största tillverkare av sensorer för automatiska dörrar - samt fått fyra grundläggande patent godkända. · Verksamheten Anoto C Technologies är ett högteknologiskt innovationsföretag inom digital kamerateknik, bildbehandling och digitala pennor. Koncernen är idag mest känt för dotterbolaget Anoto, vars verksamhet offentliggjordes i april 2000. Anoto har sedan dess, och på anmärkningsvärt kort tid, skapat en global de facto-standard som förenar penna och papper med den digitala världen. Teknologin som Anoto utvecklat gör det bl.a. möjligt att skicka handskrivna e-mail och SMS samt göra elektroniska beställningar med en digital penna direkt från pappret. De första produkterna med Anoto funktionalitet har i dagarna blivit tillgängliga på marknaden. Under 2002 har Anoto slutit ytterligare samarbetsavtal av betydelse för cementering av ovannämnda globala de facto-standard. Dessa är av strategisk betydelse såväl för etablerandet av den globala de facto standarden för pappersbaserad digital kommunikation som för bolagets långsiktiga kommersiella utveckling. Under året har partnerlistan utökats med Microsoft, Logitech och Hitachi. Samarbetet med Microsoft innebär i korthet (1) att Microsoft-utvecklare kan utveckla nya tjänster med hjälp av Anotos ADK för .NET tillsammans med Visual Studio.NET; (2) att Anotopennan finns inbyggd och automatinstalleras i Windows XP och i framtida operativsystem; (3) att information som genereras av pennan kommer att kunna användas och vidareförädlas direkt av Microsoft Office; samt (4) att Anotos affärsmodell med vinstdelning - som tillämpas för telekom - kan bibehållas även för PC-industrin. Logitech - världens största tillverkare av PC-tillbehör - kommer att tillverka och sälja digitala pennor med Anoto funktionalitet anpassade för PC-miljö. Härigenom möjliggörs sparande av handskriven information direkt i PCn samt arbete med papper och penna i de vanligaste PC- applikationerna. Logitech planerar lansering av digitala pennor med Anoto funktionalitet senare i år, och har inför denna lansering etablerat strategiska samarbeten med befintliga Anoto partners som 3M Post-It Notes, MeadWestvaco, Groupe Hamelin och Time/system International. Företaget bedömer att Logitechs lansering kommer att tillföra Anoto mellan 40 och 80 Mkr i pennlicensintäkter under 2002 och 2003. Anotos affärsmodell med vinstdelning på tjänster kommer att kunna tillämpas även här. Utöver de offentliggjorda partnerföretagen har Anoto inlett samarbeten med ytterligare ett antal företag, vilka tills vidare av sekretess- och konkurrensskäl hålls konfidentiella på respektive samarbetspartners begäran. Kommersiella tester med utvalda grupper i Vodafones nät i samarbete med Sony Ericsson har inletts i början av 2002 och har följts av en kommersiell produktlansering under april, dvs. efter rapportperiodens slut, med nämnda partners tillsammans med 3M och Esselte. Anoto har beslutat starta ett nytt dotterbolag i Japan - Anoto Communications - i syfte att via ett delägande konsortium i form av en större grupp industriella intressenter etablera Anotos de facto-standard och därmed skapa en stark bas inför lanseringen på den japanska marknaden under 2002-2003. C Technologies C Technologies produkter, av vilka läspennan C-Pen är mest känd, bygger på en integration av digital kamerateknik med avancerad bildbehandling i produkter med låg strömförbrukning och hög prestanda. Bolaget har sedan slutet av 1998 etablerat sin teknologiplattform på den globala marknaden, dels i form av licens- och OEM-samarbeten, dels genom egen försäljning. Den nya marknadsstrategin, med fokusering på kommersiella samarbeten med ett begränsat antal partners, är nu fullt ut genomförd och har resulterat i högre försäljningsvolymer samt genererat kundanpassade utvecklingsuppdrag. C Technologies hittills största order - från bolagets partner i Korea, Fusion Road - har under perioden börjat effektueras. Det bedöms dock att ordern kommer att bli fullt ut levererad med viss fördröjning i förhållande till vad som tidigare sagts. Ordens samlade försäljningvärde är oförändrat 60 Mkr och planeras vara realiserad före årets slut. Samarbetet med Wistron NeWeb (en del av den världsledande lap- toptillverkaren Acer), initierat under 2001, innebär C Technologies första betydande insteg på den högprioriterade PC-marknaden. Samarbetet avser en lansering av den nya produkten "Bz Mate" (i konceptstadiet presenterad under namnet "Magic Stick") som tillbehör till bärbara datorer. Bz Mate är en vidareutveckling av läspennan C-Pen och utrustad med bl.a. digital kamera och Bluetooth funktionalitet. Wistron planerar att sälja BzMate tillsammans med bärbara datorer i det övre prissegmentet. Det tekniska utvecklingsarbetet är planenligt inne i sin slutfas och Wistron NeWeb förbereder kommersiell lansering. Företagets senast presenterade produkt, C-Pen 10, har rönt ett stort initialt intresse. Försäljningsmässigt har produkten under perioden hämmats av en begränsad leverans- kapacitet, ett problem som fr.o.m. april månad är löst parallellt med att produkten via produktionsflytt till Asien framgent kommer att säljas med mycket god marginal. Det kan med fog bedömas, att C-Pen 10 har alla förutsättningar att bli C Technologies bäst säljande produkt hittills, såväl volym- som marginalmässigt. WeSpot Inom dotterbolaget WeSpot utvecklas applikationer baserade på s.k. intelligent kamerateknologi, avancerad digital bildbehandling samt koncernens egenutvecklade ASIC-chip. Till de under föregående år tecknade första två kommersiella kontrakten, med amerikanska Overhead Door Corporation (ingår i japanska Sanwakoncernen) respektive svenska Attendo Senior Care AB, jämte samarbetsavtalet med amerikanska Visionics, förs parallella förhandlingar med ett flertal potentiella kunder & samarbetspartners. Fakturering och resultat Faktureringen under första kvartalet uppgick till 52 (44) Mkr, motsvarande en ökning med 19 %. Av omsättningen är 66 (44) % hänförbar till C-Pen, medan återstoden avser OEM- & licensförsäljning, kontrakterade konsultarbeten samt komponentförsäljning. C-Pen-relaterad omsättning har under perioden ökat med 79 % jämfört med första kvartalet föregående år. Av omsättningen hänför sig 12 % till Anoto samt 1% till WeSpot. Bruttomarginalen, som motsvarande period föregående år var negativ, var för årets första kvartal 28 %. Koncernens rörelseresultat för första kvartalet uppgick till -111 (-124) Mkr. I linje med vad som tidigare prognosticerats, har kostnadsmassan i såväl Anoto som C Technologies sjunkit synligt jämfört med sista kvartalet 2001. Försäljnings-, administrations- & forskningskostnader uppgick under perioden till 118 Mkr jämfört med 182 Mkr för kvartal 4 2001, en minskning med 35 %. Rensat för extraordinära kostnader under sista kvartalet 2001, påvisar en rättvisande jämförelse en kostnadsreduktion på 28 %. Kostnadsreduktionen har genomförts med ett bibehållande av den samlade utvecklingsresursen i Anoto. Resultatet före skatt uppgår till -106 (-60) Mkr. Första kvartalet 2001 inkluderade ett positivt resultat från andelar i koncernföretag på 49 Mkr och avsåg koncernens vinst i samband med riktade nyemissioner till minoriteter i dotterbolag efter beaktande av minoritetens andel. Periodens resultat belastas vidare med planenlig avskrivning av koncernmässig goodwill på 10 Mkr. Någon motsvarande post förelåg ej föregående år. Finansiering och likviditet Baserat på godkännande vid extra bolagsstämma 2002-01-16, riktades ett erbjudande till anställda i moder- samt helägda dotterbolag om förvärv på marknadsmässiga villkor av teckningsoptioner i moderbolaget. Erbjudandet, som var frivilligt, förutsatte lönesänkning på upp till maximalt 20 % under en period av högst 18 månader. Närmare 170 medarbetare har accepterat erbjudandet och har inom ramen för detta förvärvat drygt 1,85 miljoner teckningsoptioner med löptider på två eller tre år samt med teckningskurser på mellan 46 och 136 kronor. Vid maximalt nyttjande av dessa optioner tillförs moderbolaget 123 Mkr. Den lönereduktion som medarbetarna enligt ovan accepterat, motsvarar under 18 månader en kostnadsbesparing för koncernen på totalt drygt 15 Mkr. Den extra bolagsstämma beslöt också att emittera 5.170.714 teckningsoptionsrätter, att användas i samband med ett erbjudande riktat till innehavare av teckningsoptionsrätter i dotterbolaget Anoto, som i fall av accept förbinder nämnda innehavare att i samband med teckning av aktier i Anoto byta dessa aktier mot aktier i moderbolaget. Sådant utbyte skall ske enligt samma utbytesförhållande som tillämpades vid moderbolagets förvärv av Ericssons minoritetsandel i Anoto i slutet av 2001 och som innebär att 8,1915 aktier i Anoto motsvara 1 aktie i moderbolaget. Om samtliga befintliga teckningsoptioner i Anoto utnyttjas för aktieteckning (samt efterföljande byte till i aktier i moderbolaget enligt ovan) tillförs koncernen totalt 247 Mkr i emissionslikvid. Vid rapportperiodens slut är återstående löptid för utestående teckningsoptionsserier i Anoto mellan 14 och 24 månader. Eget kapital i koncernen uppgick per 2002-03-31 till 694 Mkr mot 799 Mkr vid årets början, motsvarande 84 % soliditet (83 % per 2001-12-31 resp 75% per 2001-03-31). Kassaflöde Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till -145 (-99) Mkr för perioden, och har primärt påverkats av en betydande - men temporär - negativ förändring av rörelsekapitalet, där kraftig minskning av rörelseskulder samt ökning av kundfordringar ej balanserats av genomförd varulagerreduktion. Årets kassaflöde utgör -156 (-32) Mkr för motsvarande perioder och speglar, utöver ovanstående, även nettoinvesteringar på -19 (-14) Mkr. Koncernens samlade likvida medel, inklusive kortfristiga placeringar, uppgår vid kvartalets utgång till 212 Mkr jämfört med 368 Mkr vid kvartalets början. Befintliga medel förväntas täcka det samlade kapitalbehovet intill dess verksamheterna i Anoto och C Technologies genererar positiva kassaflöden. Denna bedömning grundas på följande: · Kostnadsnivån för såväl Anoto som C Technologies närmar sig planenligt de nivåer som kommer att motsvara en sammanlagd månatlig burn- rate för dessa verksamheter på nivån 31-33 Mkr. · C Technologies har påbörjat factoringförfarande avseende kundfordringar, samtidigt som partiell omlokalisering av produktion till Asien innebär förbättrade marginaler samt förbättrade betalningsvillkor. · Anotos nya samarbetsavtal kommer att generera licens- & andra intäkter i närtid. · Sammantaget innebär detta att det negativa kassaflödet för koncernen under Q2 kommer att understiga -70 MSEK och därefter förbättras ytterligare. För WeSpots vidkommande pågår, i enlighet med vad som tidigare förutskickats, aktiviteter för tillkommande finansiering under året. Investeringar Nettoinvesteringar under perioden januari-mars 2002 avseende balanserade utvecklings- och patentkostnader samt materiella anläggningstillgångar uppgick till 19 (14) Mkr. Moderbolaget Efter den legala omstrukturering av koncernen som genomfördes vid senaste årsskiftet, fungerar moderbolaget som ett renodlat holdingbolag med ett begränsat antal koncernfunktioner. Ny struktur I linje med vad som ovan sägs avseende moderbolaget, och som tidigare meddelats, har den operativa verksamheten i moderbolaget fr.o.m. senaste årsskiftet överförts till dotterbolaget C Technologies Intressenter AB, varefter all operativ verksamhet bedrivs i dotterbolag. Som tidigare kommunicerats kommer styrelsen att utse Christer Fåhraeus till ny koncernchef och VD i moderbolaget i samband med dagens ordinarie bolagsstämma, vid vilken det även kommer att föreslås att moderbolaget namnändras till Anoto Group AB. I samband denna process kommer vidare C Technologies Intressenter AB att namnändras till C Technologies AB. Christer Fåhraeus kommer efter nämnda stämma att kvarstå som VD för Anoto AB, medan nuvarande koncernchefen Mats Lindoff kvarstår som VD för C Technologies AB. Redovisningsprinciper Bolaget har under perioden tillämpat samma redovisningsprinciper som i årsredovisningen 2001. Bolaget följer Redovisningsrådets rekommendationer och uttalanden. Aktiedata C Technologies aktie är noterad på Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). Vid utgången av mars 2002 uppgick antalet aktier till 76.526.901, vartill kommer 12.549.364 * utestående teckningsoptioner. Ägarstruktur Antalet aktieägare i C Technologies var vid utgången av mars 2002 närmare 15.800 st. 24 % av aktierna hade vid samma tidpunkt utländska ägare. Ägare Antal aktier Andel av kapital & röster Ericsson 18.253.549 23,9 % Capital Group 9.180.468 12,0 % Christer Fåhraeus 6.952.870 9,1 % 4:e AP-fonden 3.653.846 4,8 % Robur Fonder 3.501.808 4,6 % Livförsäkringsaktiebolag 2.475.038 3,2 % et Skandia Metallfinans / Sv. 1.809.115 2,4 % Metallind.arb.förbundet Övriga aktieägare 30.700.207 40,0 % Totalt 76.526.901 100,0 % *) Härav utgör 5.170.714 st optioner utfärdade i samband med ingående av avtal med optionsinnehavare i Anoto AB avseende aktiebyte, varigenom optionsbaserad nyteckning av aktier i Anoto AB ger tecknaren 1 ny aktie i moderbolaget per 8,1915 aktier i Anoto AB. Fullt nyttjande av dessa optioner skulle tillföra koncernen 247 Mkr. Vidare föreligger 1.639.225 st s.k. personaloptioner i moderbolaget, varav endast 55 % hittills är erbjudna till medarbetare. Fullt utnyttjat, kan detta program tillföra 123 Mkr i form av framtida teckningslikvider. Det under rapportperioden genomförda löneväxlingsprogrammet har tagit i anspråk 1.856.440 st teckningsoptioner varvid resterande stämmobemyndigad optionsvolym (2.943.560 st) ej avses bli utnyttjad och således ej utgör någon latent utspädningsexponering. Per 2002-05-31 förfaller 939.425 teckningsoptioner i moderbolaget. Dessa har teckningskurs 300kr och kan med beaktande av aktuell aktiekurs förmodas utgöra en endast begränsad latent utspädningsrisk. Allt annat oförändrat, kommer total faktisk utspädningsexponering per 2002-06-01 att uppgå till c:a 10,4 %. Väsentliga händelser efter rapportperiodens slut Dotterbolaget Anoto har slutit ett strategiskt samarbetsavtal med Hitachi avseende gemensam vidareutveckling av Anoto konceptet, "the Enterprise Paper Look-up Service (EPLS)". EPLS kommer att tillhandahålla nödvändig funktionalitet för intranetlösningar baserade på handskriven information, exempelvis blanketthantering. Utvecklingsarbetet påbörjas i april med målsättning om produktionsstart och försäljning 2003. Den färdig- utvecklade EPLS infrastrukturen kommer att ägas av Anoto men marknadsföras och säljas globalt av Anotos partners, varav Hitachi inledningsvis kommer att prioritera den japanska marknaden. Anotofunktionaliteten har lanserats kommersiellt på marknaden i samarbete med Vodafone, Sony Ericsson, 3M och Esselte. Dotterbolaget WeSpot har tecknat avtal med japanska Optex, Asiens största tillverkare av sensorer för automatiska dörrar samt fått fyra grundläggande patent godkända. Utsikter Anoto Efter ett mycket utvecklingsintensivt 2001, med planenligt färdigställande och leverans av såväl serversystem som första generationen av den digitala pennan och det digitala papperet, har Anoto successivt gått in i en kommersiell fas. Intäkterna under 2002 kommer att domineras av utvecklingsverktyget för nya tjänster (ADK), servermjukvara samt pennlicenser. Delning av tjänsteintäkter kommer också att generera inkomster, men bedömningen är att denna inkomstkälla kommer att representera en mindre del under 2002 för att under de följande åren öka och bli allt mer dominerande. I förhållande till tidigare uttalad målsättning för året att knyta till sig ytterligare en eller flera ledande pennpartners inom både telekom- och datorindustrin, har 2002 via avtalen med Microsoft, Logitech och Hitachi börjat tillfredställande. Målsättningen att antalet operatörer med drift av penntjänster före årets slut ska vara mellan fem och tio kvarstår och bedöms fortsatt realistisk, liksom ambitionen att under året presentera ytterligare en penpartner inom telekom för lansering under 2002. Effekterna av det omfattande kostnadsreduktionsarbete som genomfördes under senare delen av 2001 börjar nu skönjas. Resultatet av detta kommer att bli i linje med tidigare prognoser vilket innebär en månatlig kostnadsmassa fr.o.m. andra kvartalet 2002 på c:a 25 Mkr. Kostnadsreduktionerna har gjorts och görs med bibehållen utvecklingsresurs. Tidigare lämnad prognos om positivt kassaflöde under första halvåret 2003 kvarstår. C Technologies Hittills har en av de två lanseringar av nya produkter som planeras för året realiserats, i form av C-Pen 10. Utfallet är hittills klart tillfredsställande med stabil och ökande orderingång. Som redan konstaterats kommer, via tillverkning i Asien, C-Pen 10 att fr.o.m. maj månad kunna säljas med god marginal och utan att hämmas av den initiala komponentbrist som begränsade leveranskapaciteten i betydande omfattning under första kvartalet. Denna lansering, i kombination med att effekterna av den organisationsanpassning som genom- fördes under slutet av 2001 nu är fullt synliga, ger underlag för bibehållen prognos om positivt kassaflöde under slutet av första halvåret 2002. Enligt tidigare utsikt, har kostnads- massans gradvisa reduktion till c:a 6 Mkr per månad kunnat infrias redan under första kvartalet vilket var snabbare än ursprunglig bedömning. Vidare ställs i utsikt ett fortsatt produkt- och försäljningssamarbete med Sony Ericsson avseende kameramoduler till mobiltelefoner. Koncernen Det negativa kassaflödet förväntas under kommande två kvartal stabiliseras på en väsentligt lägre nivå än kvartal 1, en bedömning främst baserad på vidtagna åtgärder för minskad kapitalbindning, förväntad fortsatt försäljningstillväxt samt den kommersiella lanseringen av Anotofunktionaliteten. För koncernen som helhet förväntas ett uppnående av positivt kassaflöde under första halvåret 2003. Lund den 24 april 2002 Mats Lindoff Verkställande direktör Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor. Ordinarie bolagsstämma 2002 äger rum idag, den 24 april, kl 17.00 i Lund. Kvartalsrapport 2 offentliggörs den 22 augusti och kvartalsrapport 3 den 30 oktober. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT00630/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT00630/wkr0002.pdf Hela rapporten