WeSpot får fyra viktiga patent godkända

WeSpot får fyra viktiga patent godkända C-Technologies dotterbolag WeSpot, som utvecklar innovativa applikationer baserade på sin Smart Camera Platform, har fått sina första fyra patent godkända. Det första officiella patentet gäller Intelligent Intrusion Sensor och skyddar metoden som innebär att all bildbehandling utförs i kamerans inbyggda processor - vilket tar bort behovet av en extern dator. De övriga tre patenten skyddar WeSpots fundamentala bildbehandlingsteknologi som används för detektion och följning av objekt. Dessa täcker in WeSpots primära applikationer: Intelligent Intrusion Sensor, Smart Door Opener och NurseSensor. Patenten täcker även in framtida tillämpningar som är under utveckling. "Vi är mycket nöjda över att ha fått dessa patent godkända - det bevisar att vi har en unik bildbehandlingsteknologi. Immaterialrätt är mycket viktigt, och detta är ett stort steg för oss." säger Lars Holmqvist, VD på WeSpot. WeSpot är ett utvecklingsföretag vars kärnkompetens finns inom intelligent bildbehandlingsmjukvara, baserat på företagsgruppens ASIC- teknologi. WeSpot utvecklar Intelligent Intrusion Sensor, Smart Door Opener, NurseSensor, ansiktsigenkänning för accesskontroll och övervakningsapplikationer för försvarsändamål. WeSpot har ytterligare 14 patentansökningar inlämnade. För ytterligare information, kontakta: Lars Holmqvist, VD på WeSpot AB, Tel. +46 (0)733-45 14 51 Göran Asketorp, Patentansvarig, Tel +46 (0)46-540 11 75 WESPOT ABS AFFäRSIDé äR ATT UTVECKLA INTELLIGENTA KAMEROR OCH SENSORER MED INBYGGD PROCESSORKRAFT. AMBITIONEN äR ATT BLI LEDANDE AKTöR INOM INTELLIGENTA KAMEROR OCH SENSORER FöR EN MäNGD OLIKA APPLIKATIONER. WESPOT AB GRUNDADES 1999, HAR NU CIRKA 30 ANSTäLLDA OCH KONTOR På IDEON I LUND. BOLAGET äR ETT DOTTERBOLAG TILL C TECHNOLOGIES AB OCH HAR MALMöHUS INVEST AB, SEB FöRETAGSINVEST, INDUSTRIFONDEN, BURE INVEST, CR&T VENTURES, PRIVATPERSONER OCH ANSTäLLDA SOM MINORITETSäGARE. Ladda ner bilder och läs mer om WeSpot: www.wespot.com C TECHNOLOGIES AB (PUBL) GRUNDADES 1996 OCH äR ETT SVENSKT HöGTEKNOLOGISKT UTVECKLINGSFöRETAG MED SPETSKOMPETENS INOM OMRåDENA DIGITAL KAMERATEKNIK, BILDBEHANDLING OCH DIGITALA PENNOR. FöRETAGETS HUVUDPRODUKT äR LäSPENNAN C-PEN®, SOM ERHåLLIT FLERA INTERNATIONELLT BETYDANDE UTMäRKELSER FöR BäSTA IT-PRODUKT. PENNAN LäSER, LAGRAR, BEARBETAR OCH öVERFöR TEXT TRåDLöST, ALTERNATIVT VIA KABEL, TILL PC. VIDARE KAN MAN öVERSäTTA, SKICKA E-MAIL, SMS OCH FAXMEDDELANDEN, SAMT LäSA STRECKKODER MED HJäLP AV C-PEN. C TECHNOLOGIES GROUP, DäR OCKSå DOTTERBOLAGEN ANOTO AB OCH WESPOT AB INGåR, HAR IDAG CA 300 ANSTäLLDA OCH KONTOR I LUND, STOCKHOLM, ATLANTA, BOSTON, TOKYO OCH HONG KONG. STöRRE äGARE äR GRUNDAREN CHRISTER FåHRAEUS, STATE STREET BANK, ERICSSON MOBILE COMMUNICATIONS OCH SEB FONDER. C TECHNOLOGIES AKTIE äR NOTERAD På OM STOCKHOLMSBöRSENS O-LISTA (ATTRACT 40). För mer information: www.ctechnologies.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020327BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/27/20020327BIT00490/wkr0002.pdf