WeSpot skriver avtal med Attendo - och gör tillvaron säkrare för äldre

Report this content

WeSpot skriver avtal med Attendo - och gör tillvaron säkrare för äldre WeSpots mångfacetterade teknologi har redan fått stor uppmärksamhet på marknaden. Nu tas ett nytt steg, in i ett nytt marknadssegment. Attendo Senior Care AB tar till sig WeSpots teknologi för att kunna utnyttja fördelarna av NurseSensortm i sitt utbud av produkter för vård av äldre. WeSpot är ett dotterbolag till C Technologies. - NurseSensortm är den första av de applikationer vi har på gång för äldrevård. Målet är att ge den äldre generationen ett bättre och säkrare liv, säger Lars Holmqvist, vd för WeSpot AB. - Attendo är en av de främsta leverantörerna i Europa och är därmed en viktig partner till oss i utvecklandet av framtida produkter på den här marknaden. NurseSensortm är en sensor för hemmiljöer. Utvecklandet av den har baserats på WeSpots teknologi tillsammans med den unika rörelsedetektorn. Sensorn kan uppfatta rörelsemönster och riskfyllda situationer - och larma med utgångspunkt från detta. WeSpots teknologi är ett ASIC-baserat system med automatisk bildanalys, där besluten fattas i själva sensorn. Attendo Senior Care AB är en snabbt växande europeisk leverantör med en unik bredd i sitt utbud av produkter och service för vården av äldre och handikappade. Företaget är representerat i tio länder genom dotterbolag i Europa och genom återförsäljare i resten av världen. Per-Olof Eurell, operativ chef (COO) på Attendo Senior Care AB, tror att WeSpots NurseSensortm-teknologi kommer att få stort genomslag på marknaden för äldrevård. - Dessa nya möjligheter kommer att ge oss nya verktyg för att fullfölja vår strategi att öka säkerheten i hemmen för den äldre generationen, säger Per-Olof Eurell. Vill du veta mer, kontakta: Lars Holmqvist, vd, WeSpot AB. Tel. 0733-45 14 51 Patrik Nilsson, produktchef, WeSpot AB. Tel. 0733-45 14 13 Birgitta Plyhm, informationschef på C Technologies AB. Telefon 0702-07 36 32 www.wespot.com Per-Olof Eurell, operativ chef (COO), Attendo Senior Care AB. Tel. 08- 775 77 00 www.attendo.se WeSpot ABs affärsidé är intelligenta kameror och sensorer, som identifierar när något specifikt händer och då slår larm. Ambitionen är att bli ledande aktör inom intelligenta kameror och sensorer för en stor mängd olika applikationer. WeSpot AB grundades 1999, har nu cirka 30 anställda och kontor på Ideon i Lund. Bolaget är ett dotterbolag till C Technologies AB och har Malmöhus Invest AB, SEB Företagsinvest, Bure Invest och CR&T Ventures som minoritetsägare. Läs mer om WeSpot: www.wespot.com C Technologies AB (publ) grundades 1996 och är ett svenskt högteknologiskt utvecklingsföretag med spetskompetens inom områdena digital kamerateknik, bildbehandling och digitala pennor. Företagets huvudprodukt är läspennan C-Pen®, som erhållit flera internationellt betydande utmärkelser för bästa IT-produkt. Pennan läser, lagrar, bearbetar och överför text trådlöst, alternativt via kabel, till PC. Vidare kan man översätta, skicka e-mail, SMS och faxmeddelanden, samt läsa streckkoder med hjälp av C-Pen. C Technologies Group, där också dotterbolagen Anoto AB och WeSpot AB ingår, har idag ca 300 anställda och kontor i Lund, Stockholm, Atlanta, Boston, Tokyo och Hong Kong. Större ägare är grundaren Christer Fåhraeus, State Street Bank, Ericsson Mobile Communications och SEB Fonder. C Technologies aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). För mer information: www.ctechnologies.se Attendo Senior Care AB är en ledande europeisk leverantör av trygghetsprodukter och tjänster för äldre och handikappade. Koncernen arbetar med tre affärsområden: System, Larmmottagning och Omsorg. Den har ca 4.000 anställda och är etablerad med egna dotterbolag i 10 länder och har distributörer i ytterligare fem länder. Bolagets huvudägare är Melker Schörling och Gustaf Douglas. För mer information besök vår hemsida: www.attendo.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/27/20011127BIT00120/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/27/20011127BIT00120/bit0001.pdf