WeSpot skriver kommersiellt avtal med Optex, Asiens största tillverkare av dörrsensorer C-Technologies dotterbolag WeSpots revolutionerande sensorteknologi för automatiska dörrar anammas nu även av det Japanska företaget Optex Co. Ltd. som är den största tillverkaren av dörrsensorer för automatiska dörrar i Asien. Optex har en marknadsandel på 30% och över 50% av den japanska marknaden. "Överenskommelsen med Optex ger WeSpot mycket bra möjligheter till marknadspenetration, speciellt i Japan, som är världens största marknad inom dörrautomation." säger Lars Holmqvist, VD för WeSpot. "Optex är en perfekt partner som har lång erfarenhet och hög kunskap inom sensorutveckling, kombinerat med en mycket stark och världsomspännande distributionskedja." WeSpots Smart Door Opener representerar nästa generation av dörrsensorteknologi baserat på kamerateknologi och en ASIC-processor med inbyggd bildbehandling som tar bort behovet av flera sensorer. Ökad säkerhet, energibesparingar och enklare installation är andra fördelar med WeSpots nya teknologi. Hiroshi Nakagawa, Executive Officer of Optex Entrance System Division säger: "WeSpots Smart Door Opener passar mycket bra in i vår strategi som innebär mer intelligens i dörrsensorn och ökad funktionalitet. Vi tror starkt på att WeSpots Smart Door Opener kommer att få en betydande roll inom dörrautomatisering och att det kommer att ge våra kunder många fördelar." WeSpots Smart Door Opener är planerad för lansering inom 12 månader. WeSpot är ett utvecklingsföretag vars kärnkompetens finns inom intelligent bildbehandlingsmjukvara, baserat på företagsgruppens ASIC- teknologi. WeSpot utvecklar Intelligent Intrusion Sensor, Smart Door Opener, NurseSensor, ansiktsigenkänning för accesskontroll och övervakningsapplikationer för försvarsändamål. Optex är ett ledande företag inom sensorteknologi och arbetar inom fyra olika områden: automatiska dörrar, säkerhet, fabriksautomation och miljösensorer. För ytterligare information, kontakta: Lars Holmqvist, VD på WeSpot AB, Tel. +46 (0)733-45 14 51 Pontus Nobréus, Area Manager på WeSpot AB. Tel. +46 (0)733-45 14 13 www.wespot.com Noritsugo Ueda, International Sales Manager på Optex Co Ltd. Tel. +81 77 524 1900 www.optex.co.jp WeSpot ABs affärsidé är att utveckla intelligenta kameror och sensorer med inbyggd processorkraft. Ambitionen är att bli ledande aktör inom intelligenta kameror och sensorer för en mängd olika applikationer. WeSpot AB grundades 1999, har nu cirka 30 anställda och kontor på Ideon i Lund. Bolaget är ett dotterbolag till C Technologies AB och har främst Malmöhus Invest AB, SEB Företagsinvest, Industrifonden, Bure Invest, CR&T Ventures och anställda som minoritetsägare. Ladda ner bilder och läs mer om WeSpot: www.wespot.com C Technologies AB (publ) är ett svenskt, högteknologiskt företag med unika lösningar för överföring av handskrift från papper till digitala media, inläsning av tryckt text samt intelligent kameraövervakning. Grundfilosofin är att anpassa produkter och tjänster efter människans naturliga beteendemönster. Samtliga produkter och tjänster bygger på digital kamerateknik och bildbehandling i realtid. I dag arbetar C Technologies-koncernen med tre varumärken: Anoto - en totallösning med papper-, penn- och serverteknologi som för första gången gör det möjligt att koppla samman alla pappersprodukter med de oändliga möjligheter den digitala världen kan erbjuda, C-Pen - en läspenna som kan lagra, vversätta och skicka tryckt text, samt WeSpot - en hård- och mjukvaruplattform för intelligent kameraövervakning. C Technologies- koncernen har cirka 300 anställda med huvudkontor i Lund, Stockholm, Boston, Tokyo och Hong Kong. Större ägare är grundaren Christer Fåhraeus, Capital Group och Ericsson. C Technologies aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista (Attract 40). För mer information: www.ctechnologies.se Optex Co. Ltd. grundades 1979 och är ett världsledande företag inom utveckling, design, tillverkning och försäljning av IR-baserad sensorteknologisystem. Med huvudkontor i Otsu, Japan, och 250 anställda arbetar på Optex inom fyra olika områden: automatiska dörrar, säkerhet, fabriksautomation och miljösensorer. Optex produkter är representerade i över 50 länder över hela världen. For more information, visit our web site: www.optex.co.jp ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00270/wkr0002.pdf