Bokslutskommuniké 2023 CA Fastigheter AB (publ)

• Hyresintäkterna ökade med 11,4 % och uppgick till 858 (770) Mkr.
  • Driftsöverskottet ökade med 14,9 % och uppgick till 569 (495) Mkr, vilket ger en överskottsgrad på 66,3 (64,3) %.
  • Förvaltningsresultatet minskade med 9,8 % och uppgick till 280 (310) Mkr. Minskningen beror främst på ökade finansiella kostnader.
  • Resultat från projektverksamhet uppgick till 74 (104) Mkr.
  • Fastigheternas marknadsvärde uppgick till 14 338 (14 884) Mkr. Årets orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till -1 037 (345) Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -700 (314) Mkr. Minskningen beror främst på värdeförändringar på anläggningsfastigheter och derivat.

Väsentliga händelser under året:

-CA Fastigheter genomförde under första kvartalet 2023 ett större förvärv innefattande fem fastigheter i Norrköping; Kraften 9, Kraften 10, Rapsfjärilen 9, Höfjärilen 1 och Fotogenen 7. Dessutom förvärvades en fastighet i Borås; Källbäcksryd 1:408. Samtliga förvärvade fastigheter är av typen lager- och lättindustri. Ingen fastighet har under året avyttrats.

-Under första kvartalet färdigställdes och frånträddes BRF Kompassen, bestående av 18 lägenheter, och under sista kvartalet färdigställdes och frånträddes BRF Bojen, bestående av 32 lägenheter. Båda BRF:erna är belägna på Varvsholmen i Kalmar. BRF Bojen var den sista av totalt tre etapper av projektet Tampen på Varvsholmen. Kvarstående projekt på Varvsholmen är Märlspiken och Splitsen.

-Under året förvärvades 63% av bolaget Classic Living CL AB, org nr 559091-1052. Aktierna förvärvades av CA Investment AB vilket är ett helägt dotterbolag till CA Fastigheter AB:s moderbolag Claesson & Anderzén AB. Classic Living CL AB är ett svenskt publikt aktiebolag vars verksamhet består av att utveckla boenden på spanska solkusten med fokus på Malaga och området däromkring. Verksamheten bedrivs genom sex helägda dotterbolag samt ett intressebolag i Spanien.

-Det gröna arbetet är i ständigt fokus inom hela verksamheten. Under året har flertalet miljöcertifieringar slutförts för både nybyggnation och i det befintliga beståndet. Under 2023 miljöcertifierades två nybyggda fastigheter enligt Miljöbyggnad Silver och tre fastigheter enligt Miljöbyggnad iDrift Silver.