CA Fastigheter överväger att emittera nya seniora icke-säkerställda gröna obligationer

Offentliggör villkorat återköpserbjudande avseende utstående 2021/2024 obligationer och lämnar villkorat meddelande om förtida inlösen

EJ FÖR DISTRIBUTION I ELLER TILL, ELLER TILL NÅGON PERSON SOM BEFINNER SIG ELLER ÄR BOSATT I USA, DESS TERRITORIUM OCH BESITTNINGAR ELLER TILL NÅGON AMERIKANSK PERSON (U.S. PERSON, SÅSOM DEFINIERATS I REGULATION S I UNITED STATES SECURITIES ACT OF 1933, I DESS NUVARANDE LYDELSE) ELLER NÅGON JURISDIKTION DÄR UTGIVANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION AV DETTA DOKUMENT ÄR FÖRBJUDET ENLIGT LAG. DISTRIBUTION AV DETTA DOKUMENT KAN STRIDA MOT LAG I VISSA JURISDIKTIONER.

CA Fastigheter Aktiebolag (publ) (“CA Fastigheter”) har mandaterat Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) som sole bookrunner för att arrangera investerarmöten med start den 19 mars 2024 för att undersöka möjligheten att emittera nya seniora icke-säkerställda gröna obligationer med ett förväntat emissionsbelopp om 500 miljoner kronor och med en löptid på tre år (de ”Nya Obligationerna”). En kapitalmarknadstransaktion kan komma att följa, med förbehåll för bland annat rådande marknadsförhållanden.

Likviden från obligationsemissionen kommer att användas för refinansiering av CA Fastigheters utestående seniora icke-säkerställda gröna 2021/2024 obligationer, med ISIN SE0016127773 (de ”Befintliga Obligationerna”) med en utstående volym om 500 miljoner kronor och för att finansiera den löpande affärsverksamheten. I tilldelningen av de Nya Obligationerna kommer CA Fastigheter bland annat att beakta huruvida investeraren som tecknat sig för Nya Obligationer har deltagit i Återköpserbjudandet (enligt definition nedan), med förbehåll för de villkor som anges i Återköpsdokumentet (enligt definition nedan).

I samband med den övervägda emissionen av de Nya Obligationerna har CA Fastigheter idag offentliggjort ett villkorat erbjudande till innehavare av de Befintliga Obligationerna att delta i ett återköp där CA Fastigheter köper tillbaka Befintliga Obligationer mot kontant vederlag till ett pris motsvarande 100,00 procent av nominellt belopp plus upplupen och icke betald ränta (”Återköpserbjudandet”). Återköpserbjudandet är förbehållet de villkor som anges i det återköpsdokument (Eng. tender information document) som är daterat den 14 mars 2024 (”Återköpsdokumentet”). Återköpsdokumentet finns tillgängligt på CA Fastigheters hemsida via följande länk: https://www.cafastigheter.se/om-oss/#finansiell-info.

Återköpserbjudandet löper ut kl. 12:00 CET den 21 mars 2024 om det inte förlängs, återupptas, dras tillbaka eller avslutas efter beslut av CA Fastigheter. Likviden för Återköpserbjudandet förväntas att redovisas på eller omkring den 28 mars 2024. Återköpserbjudandet är i dess helhet villkorat av att, bland annat, emissionen av de Nya Obligationerna genomförs och att den likvid som CA Fastigheter avser använda till obligationsåterköp enligt Återköpserbjudandet inte kommer att överstiga likviden som erhålls från emission av de Nya Obligationerna.

Under förutsättning att de Nya Obligationerna emitteras, meddelar CA Fastigheter vidare att bolaget utnyttjar sin rätt till frivillig förtida inlösen av de utestående Befintliga Obligationerna som inte blivit återköpta i enlighet med Återköpserbjudandet (”Förtida Inlösen”). Förtida Inlösen är villkorad av att CA Fastigheter erhåller emissionslikviden från emissionen av de Nya Obligationerna. De Befintliga Obligationerna kommer vid en sådan förtida inlösen att fullständigt återköpas till ett pris motsvarande 100,00 procent av nominellt belopp plus upplupen och icke betald ränta. Inlösenbeloppet kommer att betalas till varje person som på avstämningsdagen den 28 mars 2024 är registrerad som innehavare av Obligationer i skuldboken som upprätthålls av Euroclear Sweden. I samband med Förtida Inlösen kommer Obligationerna att avnoteras från Nasdaq Stockholms företagsobligationslista. En underrättelse om Förtida Inlösen sänds till direktregistrerade ägare av Obligationerna enligt skuldboken per den 13 mars 2024.

Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) agerar sole bookrunner i samband med emissionen av de Nya Obligationerna samt dealer manager för Återköpserbjudandet. Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB agerar legal rådgivare.