Delårsrapport CA Fastigheter AB (publ) januari-juni 2022

• Hyresintäkterna ökade med 10,1 % och uppgick till 377 (343) Mkr.
  • Driftsöverskottet ökade med 10,3 % och uppgick till 236 (214) Mkr, vilket ger en överskottsgrad på 62,5 (62,4) %.
  • Förvaltningsresultatet minskade med 16,8 % och uppgick till 120 (144) Mkr. Minskningen beror främst på minskade intäkter från finansförvaltningen.
  • Resultat från projektverksamhet uppgick till 91 (-1) Mkr.
  • Fastigheternas marknadsvärde uppgick till 14 837 (12 929) Mkr. CA Fastigheter marknadsvärderar inte fastigheterna löpande under året, ökat värde från bokslut avser investeringar.
  • Resultat efter skatt ökade med 83,6 % och uppgick till 390 (212) Mkr. Ökningen beror delvis på ökat driftsresultat, men störst inverkan har värdeförändringar på derivat.

Väsentliga händelser under andra kvartalet:

- I april blev Bojen, den tredje bostadsfastigheten i kvarteret Tampen på Varvsholmen i Kalmar, miljöcertifierad. Detta var den första byggnad i CA Fastigheters historia att bli miljöcertifierad enligt Miljöbyggnad. Fastigheten tilldelades betyget Silver och är ett bevis på att det är en hållbar byggnad som ska uppföras.

- Under perioden har BRF Strandlyckan 3 i Lomma och BRF Fyren på Varvsholmen i Kalmar färdigställts och frånträtts. På Varvsholmen i Kalmar fortgår byggnation av BRF Kompassen och BRF Bojen.

- För drygt ett år sedan emitterades CA Fastigheters första gröna obligation på 500 Mkr. Under kvartal 2 har hela kapitalet från obligationen allokerats till befintliga fastigheter i kategorin gröna fastigheter. CA Fastigheter har under perioden tagit fram sin första investerarrapport, som är granskad av EY. Den 1 juli publicerades investerarrapporten på CA Fastigheters hemsida.

- CA Fastigheter har sedan tidigare en kreditrating enligt BBB-, Stable. Vid den årliga kreditbedömningen, som publicerades i maj, bibehåller CA Fastigheter samma kreditbetyg.