Delårsrapport CA Fastigheter AB (publ) januari-juni 2023

• Hyresintäkterna ökade med 10,5 % och uppgick till 417 (377) Mkr.
  • Driftsöverskottet ökade med 13,9 % och uppgick till 269 (236) Mkr, vilket ger en överskottsgrad på 64,4 (62,5) %.
  • Förvaltningsresultatet ökade med 22,5 % och uppgick till 147 (120) Mkr. Ökningen beror främst på ökat driftsöverskott.
  • Resultat från projektverksamhet uppgick till 22 (91) Mkr.
  • Fastigheternas marknadsvärde uppgick till 15 407 (14 837) Mkr. CA Fastigheter marknadsvärderar inte fastigheterna löpande under året, ökat värde från bokslut avser investeringar och valutakursförändringar.
  • Resultat efter skatt uppgick till 130 (390) Mkr. Minskningen beror främst på värdeförändringar på derivat.

Väsentliga händelser under året:

-I juni färdigställdes den tredje etappen av ROT-renoveringen av fastigheten Växjö 6:69. Denna etapp omfattade 96 lägenheter. Beslut har även tagits om att påbörja fjärde etappen, som omfattar ytterligare 102 lägenheter. Efter slutförande av den fjärde etappen har 409 av totalt 613 lägenheter renoverats. ROT-projekten är en betydelsefull investering i vårt långsiktiga arbete med att utveckla förvaltningsfastigheterna och hyresgästerbjudandet.

-Under kvartalet har fastigheterna Professorn 8 i Malmö miljöcertifierats enligt Miljöbyggnad iDrift och Maskinhuset 1 i Stockholm som Miljöbyggnad. Båda fastigheterna har erhållit betyget silver.

-CA Fastigheter har sedan tidigare en kreditrating enligt BBB-, Stable. Vid den årliga kreditbedömningen, som publicerades i april, bibehåller CA Fastigheter samma kreditbetyg.

För ytterligare information, var god kontakta:

Andreas von Hedenberg, VD

+4673-965 58 19, andreas.von.hedenberg@cafastigheter.se