Delårsrapport CA Fastigheter AB (publ) januari-juni 2024

• Hyresintäkterna ökade med 8 % och uppgick till 451 (417) Mkr.
  • Driftsöverskottet ökade med 14 % och uppgick till 305 (269) Mkr, vilket ger en överskottsgrad på 67,7 (64,4) %.
  • Förvaltningsresultatet ökade med 6 % och uppgick till 160 (151) Mkr. Ökningen beror främst på att det ökade driftsöverskottet överstiger de ökade finansiella kostnaderna.
  • Resultat från projektverksamhet uppgick till 0 (22) Mkr.
  • Fastigheternas marknadsvärde uppgick till 14 572 (15 407) Mkr. CA Fastigheter marknadsvärderar inte fastigheterna löpande under året, ökat värde från bokslut avser investeringar och valutakursförändringar.
  • Resultat efter skatt uppgick till 136 (130) Mkr. Ökningen beror främst på värdeförändringar på derivat och värdepapper.

Väsentliga händelser under perioden april-juni 2024:

-Under perioden har Malin Claesson Stenström, som är en del av fjärde generationen i ägarfamiljen,

tillträtt som ny VD för CA Fastigheter.

-CA Fastigheter har sedan tidigare en kreditrating enligt BBB-, Stable. Vid den årliga kreditbedömningen, som publicerades i april, bibehåller CA Fastigheter samma kreditbetyg.

-Under perioden har den fjärde etappen av ROT renoveringen av fastigheten Växjö 6:69 färdigställts. Denna etapp omfattar 102 lägenheter. I och med slutförande av den fjärde etappen har 409 av totalt 613 lägenheter renoverats. ROT-projekten är en betydelsefull investering i det långsiktiga arbetet med att utveckla förvaltningsfastigheterna och hyresgästerbjudandet.

För ytterligare information, var god kontakta:

Malin Claesson Stenström, VD
+4673-923 97 59, malin.claesson@cafastigheter.se