Delårsrapport CA Fastigheter AB (publ) januari-mars 2024

• Hyresintäkterna ökade med 9 % och uppgick till 222 (203) Mkr.
  • Driftsöverskottet ökade med 14 % och uppgick till 143 (125) Mkr, vilket ger en överskottsgrad på 64,4 (61,8) %.
  • Förvaltningsresultatet minskade med 3 % och uppgick till 78 (80) Mkr. Minskningen beror främst på ökade finansiella kostnader.
  • Resultat från projektverksamhet uppgick till 0 (23) Mkr.
  • Fastigheternas marknadsvärde uppgick till 14 573 (15 191) Mkr. CA Fastigheter marknadsvärderar inte fastigheterna löpande under året, ökat värde från bokslut avser investeringar och valutakursförändringar.
  • Resultat efter skatt uppgick till 99 (48) Mkr. Ökningen beror främst på värdeförändringar på derivat.

Väsentliga händelser under perioden juli-mars 2024:

-CA Fastigheter har i februari utsett Malin Claesson Stenström till ny VD. Malin tillträder sin tjänst i samband med att Andreas von Hedenberg avgår per 30 april 2024. Malin är del av fjärde generationen i ägarfamiljen och innehar idag tjänsten som Regionchef i Stockholm för CA Fastigheter.

-CA Fastigheter har emitterat senior icke-säkerställd grön obligation om 500 Mkr med en löptid om tre år med en rörlig ränta om 3m STIBOR plus 225 baspunkter per år. Obligationsemissionen skedde 28 mars 2024. CA Fastigheter avser att ansöka om upptagande av handel av obligationen på Nasdaq Stockholms obligationslista för hållbara obligationer. I samband med emittering av ny obligation har återkp i förtid skett av tidigare grön obligation om 500 Mkr.