Delårsrapport CA Fastigheter AB (publ) januari-september 2022

• Hyresintäkterna ökade med 8,5 % och uppgick till 568 (523) Mkr.
  • Driftsöverskottet ökade med 8,2 % och uppgick till 367 (339) Mkr, vilket ger en överskottsgrad på 64,7 (64,9) %.
  • Förvaltningsresultatet minskade med 1,8 % och uppgick till 227 (231) Mkr. Minskningen beror främst på minskade intäkter från finansförvaltningen.
  • Resultat från projektverksamhet uppgick till 104 (10) Mkr.
  • Fastigheternas marknadsvärde uppgick till 14 973 (13 046) Mkr. CA Fastigheter marknadsvärderar inte fastigheterna löpande under året, ökat värde från bokslut avser investeringar och valutakursförändringar.
  • Resultat efter skatt ökade med 75,0 % och uppgick till 520 (297) Mkr. Ökningen beror delvis på ökat resultat av projektverksamhet, men störst inverkan har värdeförändringar på derivat.

Väsentliga händelser under tredje kvartalet:

- Under tredje kvartalet har CA Fastigheter, efter beslut från Borås Stad, förvärvat mark i Borås i området Nordskogen. Förvärvet avser den obebyggda fastigheten Hevea 6. Byggnationer har påbörjats av 15 000 kvm lagerfastighet. Tillsammans med den angränsande fastigheten Hevea 4 omfattar dessa båda fastigheter cirka 190 000 kvm markareal med möjlighet till byggnation på hälften av ytan.

- I slutet av september påbörjades försäljningen av CA Fastigheters BRF-projekt, Kvirkelhusen i Lomma. Första etappen består av 3 hus med totalt 42 lägenheter. Därtill planeras för ytterligare en etapp av Kvirkelhusen, i nära anslutning till etapp 1.

- CA Fastigheter har under tredje kvartalet tecknat ett hyresavtal om ca 1 600 kvm med Cedervall Arkitekter. Avtalet avser fastigheten Tobaksmonopolet 14 och inflytt planeras till första kvartalet 2023.

För ytterligare information, var god kontakta:

Andreas von Hedenberg, VD

+4673-965 58 19, andreas.von.hedenberg@cafastigheter.se