Bokslutskommuniké 2020 Cabonline Group Holding AB (publ)

OKTOBER-DECEMBER

• Intäkterna uppgick till 997 MSEK (1 789), en minskning med 44%. Organiskt minskade intäkterna med 43%.
  • Justerad EBITA uppgick till -11 MSEK (40) och motsvarande marginal till -1,1% (2,3).
  • Rörelseresultatet uppgick till -75 MSEK (-27). I resultatet ingår en nedskrivning av förvärvade övervärden (goodwill) om -19 MSEK och jämförelsestörande poster om ‑37 MSEK (-32).
  • Periodens resultat uppgick till -118 MSEK (-80).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var ‑3,67 SEK (-2,59).
  • Periodens kassaflöde uppgick till -52 MSEK (281).
  • Dag Kibsgaard-Petersen, tidigare VD för Norgestaxi och Cabonline Norge, utsågs till VD och koncernchef i december.
  • Kalle Boumedienne utsågs till vice VD i december.
  • Petter Lindkvist utsågs till tf. CFO i december.

JANUARI-DECEMBER

• Intäkterna uppgick till 4 171 MSEK (6 490), en minskning med 36%. Organiskt minskade intäkterna med 37%.
  • Justerad EBITA uppgick till 37 MSEK (202) och motsvarande marginal till 0,9% (3,1).
  • Rörelseresultatet uppgick till -124 MSEK (-158). I resultatet ingår en nedskrivning av förvärvade övervärden (goodwill) om 19 MSEK och jämförelsestörande poster om -82 MSEK (-97).
  • Periodens resultat uppgick till -317 MSEK (-259).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var
    -10,29 SEK (-8,66).
  • Periodens kassaflöde uppgick till -56 MSEK (270).

Coronapandemin har stor påverkan på Cabonline
Cabonline öppnade året starkt och intäkterna under januari och februari var cirka nio procent högre än under motsvarande period föregående år. Resten av året har till stor del handlat om initiativ för att hantera effekterna av Coronapandemin. Den samhällskris vi upplevt förändrade tillvaron från en dag till en annan och lämnar ingen oberörd.

Nedgången i resevolymer är en direkt konsekvens av myndigheters restriktioner för att minska smittspridningen i samhället. För att hantera den tillfälligt minskade efterfrågan på våra tjänster, framförallt bland affärsresenärer och privatpersoner, har effektiviseringsarbetet i hela koncernen varit huvudfokus.

Efter en tuff vår och sommar för taxibranschen i stort, kunde vi se en försiktig återhämtning i marknaden vid utgången av det tredje kvartalet. Dessvärre medförde den andra vågen av smittspridningen nya restriktioner och nedstängningar, vilket återigen minskade efterfrågan på våra taxitjänster i slutet av året, särskilt i konsument- och företagssegmenten. I någon mån kompenserar vi intäktsbortfallen med nya erbjudanden. Exempelvis kommer flera regioner att erbjuda sjukresor i samband med Covid-vaccinering för dem som inte själva kan ta sig till och från platsen för vaccinering, där vi ser stora möjligheter att få vara med och erbjuda våra tjänster under 2021.

Samhällsnyttiga transporter
I
denna extremt svåra marknadssituation har dock Cabonline i jämförelse med många andra aktörer i taxibranschen drabbats lindrigare. Detta på grund av att mer än hälften av Cabonlines intäkter är relaterade till den upphandlade trafiken; färdtjänst, skolskjutsar och rullstolstaxi. I dialog med våra uppdragsgivare i kommuner och regioner har vi hittat lösningar för att upprätthålla de samhällsviktiga transporterna. Region Stockholm har exempelvis betalat ersättning för uteblivna körningar inom rullstolstaxi för att säkerställa kapacitet framåt.

Vi blir fortsatt mer konkurrenskraftiga och framgångsrika vad gäller offentligt upphandlade kontrakt. Under 2020 vann vi ett 20-tal upphandlingar och vi har totalt cirka 120 offentligt upphandlade avtal inom koncernen. Bland de vunna kontrakten 2020 återfinns serviceresor för Region Västmanland, skolkörningar i Espoo, skolkörningar i Umeå, läkarkörningar för Region Syd i Danmark, skolkörningar i Stavanger och patientresor i Trondheimsregionen. Glädjande är att vi allt oftare vinner de offentligt upphandlade avtalen tack vare kvalitet och service och i mindre utsträckning på enbart pris.

Nya affärsmöjligheter genom att agera lösningsorienterat
För att stimulera efterfrågan har vi skapat nya affärsmöjligheter och tjänster vid sidan om den sedvanliga taxiservicen. Dessa initiativ handlar bland annat om att leverera företags internpost, hemleveranser från dagligvaruhandeln och mat från restauranger. Vi har även hittat andra mer kreativa lösningar för att nyttja vår tillfälliga överkapacitet. I Region Stockholm har vi till exempel hanterat transporter av Covid-19-tester och tillsammans med våra förare levererat över 100 000 tester inom regionen. Denna typ av uppdrag har inte ersatt, men hjälpt till att återställa förlorade volymer. I tider när vi uppmanas undvika kollektivtrafiken har vi haft ett attraktivt fastpriserbjudande för resor inom städer i Sverige. Detta har stimulerat efterfrågan av kortare resor och gjort att vi nått nya målgrupper.

Hållbarhet
Under året har vi fortsatt att ta steg framåt i vår hållbara utveckling med målet att alla våra taxibilar ska vara fossiloberoende. Redan idag uppfyller hälften av våra taxibilar i Sverige det målet. I Norge tog vi i december ett stort steg mot målet att ha 100% fossilfria bilar 2023 genom att vi var det första taxibolag att använda en världsledande teknologi för trådlös högeffektsladdning.

Framtiden
Alla medarbetares insatser, våra åtgärder för att förbättra kostnadseffektiviteten och det faktum att en stor del av vår affär bygger på samhällsviktiga, upphandlade uppdrag gör att vår grundläggande kärnverksamhet är fortsatt stabil. Vår minskade kostnadskostym och ökad samordning har skapat en stabilitet som gör oss flexibla och redo att öka takten igen när marknaden kommer tillbaka. Ur kris föds kreativitet och jag är övertygad om att allt vårt arbete sammantaget under det mycket utmanade 2020 gör att vi kommer att komma ur denna turbulenta tid som ett bättre, starkare och mer effektivt Cabonline. Jag känner tillförsikt inför framtiden men samtidigt en stor respekt för svårigheten att bedöma pandemins fortsatta utveckling, påverkan på samhället och taxibranschen.

Dag Kibsgaard-Petersen

För ytterligare information kontakta:
Dag Kibsgaard-Petersen, CEO, tel. + 47 400 11 981

Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 februari klockan 13:00 (CET).

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med 2 500 anslutna åkerier och cirka 4 500 taxibilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som Flygtaxi, TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling, samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsätter cirka 4,2 miljarder kronor. För mer information besök www.cabonlinegroup.com.